fallback

550 000 лв. са инвестирали партиите в реклама за първите 10 дни от предизборната кампания

В последните 4 години 4,2 млн. лв. са разпределени от медийни пакети, каза Ива Лазарова от Института за развитие на публичната среда

09.10.2024 | 12:24 Автор: Толя Стоянова

Около 550 000 лв. са инвестирали партиите в реклама в медиите за първите 10 дни от предизборната кампания.

"Около 550 000 лв. са инвестирани досега от 17 формации, подписали договори с 39 наблюдавани от нас медии. Какво стои зад тях, каква услуга - не може да стане ясно от така публикуваната информация", каза Ива Лазарова от Института за развитие на публичната среда и председател на Обществения съвет на ЦИК.

"В последните 4 години 4,2 млн. лв. са разпределени от медийни пакети", каза тя пред БНР.

Партиите са се отказали да изпълняват основната си функция - да управляват

По думите ѝ кандидатите използват не средства от медийните си пакети, а безплатните форми. Разискват се теми освен от политическите виждания на кандидатите, но и през светските им усещания, религиозни вярвания и т.н. Според нея през тези дебати виждаме как партиите са се отказали да изпълняват основната си функция - да управляват.

"Повече са караниците между тях, нямат програми", отбеляза Лазарова и подчерта, че ГЕРБ е преиздала предишната си програма от миналите парламентарни избори. 

"Ние сме държавата със 127 партии, които всяка година подават отчети пред Сметната палата, а голяма част от тях дори нямат сайтове, откъде да се информираме за програмите им", попита тя.

Според нея е интересна информацията, която Сметната палата е публикувала за първата седмица на предизборната кампания.

"Предстои да видим дали ще има още по-голям ръст на даренията", каза Лазарова и напомни, че има таван за разходите, които формациите могат да правят за парламентарна кампания.

Според даренията, публикувани в регистъра на Сметната палата, от "ДПС - Ново начало" на Делян Пеевски са дарили голямата част от сумата. 

"Колкото повече хора излязат да гласуват, толкова по-малка ще е тежестта на този безалтернативен вот, който наблюдаваме на конкретни места", коментира Лазарова и уточни, че това са места, в които "държавата е изчезнала, партиите не се разпознават и са изоставили цели райони на произвола на местните силни на деня, които пък в замяна в изборния ден удобно обслужват конкретни политически партии".

"Няма човек, който за 3-4 мандата да не успее да извади общината си от последните места по икономическо развитие и да е единствената надежда за местните хора там. Партиите по този начин ползват хора на лизинг в изборите, за да сложат една точка в изборната карта, една точка в досието на поредния политически феномен. Виждаме обезверението, изоставените хора, все по-силните разговори за смяна на системата", коментира още Лазарова.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)

fallback
fallback