За провала на политическата класа и пропагандата в социалните медии

Според Румяна Дечева и Калин Славов връзката с избирателите е скъсана

12.06.2024 | 11:50 Редактор: Беатрис Младжова

Почти всички политически партии, които влизат в новото 50-о Народно събрание, губят десетки и стотици хиляди гласове спрямо парламентарните избори, които се проведоха на 2 април 2023 г. 

"Поведението на партиите и на политиците от последните няколко години води до това, че те сами подкопават доверието в една система, от която те са част и режейки клона, на който се стремят да се качат, прави невъзможно устойчиво да бъдат някъде и да представляват идея. Те не се опитаха на тази кампания, а и на предишните, да покажат една ясна политика на формациите си", заяви социологът Румяна Дечева в "България сутрин".

По думите на изпълнителния директор на "Прозрачност без граници" Калин Славов, доверието между политическата класа и избирателите е нарушено.

"Проблемът е делегитимацията на политическата класа, която веднъж е скъсала връзката между избирателя и неговите интереси, и е загубила собственото си лице, защото вече няколко поредни избора върху тезата "искаме промяна" и след това имаме правителства на сговора. Имаме все едни и същи политически играчи, които определят нашето бъдеще", коментира той пред Bulgaria ON AIR.

Според Дечева една част от партиите се издържа от появи в медийното пространство.

"Имаме за първи път толкова политически партии - 69. По-голямата част от тях, ако направим анализ, ще видим, че имаме политически субекти, които се издържат от едни малки фондове за медийно участие. Това е още един вид клиентелизъм - когато едно голямо его на някого се оправдава с появата в медиите. Имаме по-голям брой загубени валидни гласове, които не участват в разпределението. С годините губим представителност", на мнение е Румяна Дечева.

Славов смята, че избирателите търсят нови политически сили, на които да се доверят.

"На тези избори виждаме търсене на новото. Това разпиляване на гласове е отказът на разочарования избирател, който все пак е активен в търсене на новото. Когато се опитате на един процес да сложите похлупак, то все пак налягането намира своята посока и я намира в социалните медии", посочи гостът.

Правени са опити за прокарване на пропаганда в социалните медии преди изборите, посочиха двамата гости.

"Активността в социалните медии в четвъртък, петък, събота и неделя беше изключително висока. Вървеше пропаганда, хора се отказваха да гласуват за тези, за които са решили под въздействие на социалните медии", каза Дечева.

"На тези избори в медии, които са регулирани от СЕМ, се появиха събеседници, които също си правеха откровена пропаганда. С много ясни адресанти и много ясни послания. Безсмислено е усложнен и изборният процес", добави Славов. 

Гледайте целия разговор във видеото.