Лек ръст в очакваната избирателна активност регистрира проучването на агенция "Алфа Рисърч" на финала на предизборната кампания 2 в 1. Готовност да дадат гласа си за Народно събрание заявяват 42% от имащите право на глас или около 2.7 млн. души. Както и в началото на кампанията, интересът към изборите за Европейски парламент остава по-нисък, макар и тук мобилизацията да расте, достигайки 39.5% или приблизително 2.4 млн. души.
Въпреки очакванията за сблъсък в центъра на политическия терен, кампанията има неочакван ефект – "раздвижване по крилото": повишена активност поради мобилизация в подкрепата за по-малки партии, докато водещите играчи продължават да разчитат на ядрата си от твърди привърженици.
ГЕРБ-СДС запазват лидерското си място (25.1%), без съществена динамика в кампанията и завършват със значима преднина от около 10 пункта пред преките си опоненти. Ролята им на победител във вота е вън от съмнение, но задачата им да сформират мнозинство около себе си остава все така трудна.
Доскорошните партньори в управлението ПП-ДБ търпят сериозна ерозия. Те влизат в последната седмица на кампанията с 15.4%, но губят два пункта в сравнение с месец по-рано и са с практически изравнени позиции с Възраждане и ДПС, които мобилизират симпатизанти.
"Възраждане" (15.2%) е сред малкото партии, които бележат ръст по време на кампанията. Тя успява да откъсне подкрепа от разнородни опоненти: Солидарна България, БСП, ИТН, някои от по-малките националистически формации, но на свой ред е и атакувана от новопоявили се партии в тази ниша.
Както обикновено, ДПС (14.8%) завършва кампанията с висока степен на мобилизация, която при евентуален спад на активността може да му осигури и по-голяма тежест. Засега няма данни Движението да изпълни амбицията за разширяване на социалната си база и тя остава съсредоточена в традиционно подкрепящите го групи от обществото.
БСП е сред потърпевшите от електоралната дисперсия вляво. Седмица преди вота зад нея застават 8.1% от решилите да гласуват. Голяма е вероятността тя отново да бъде единствената парламентарно представена формация от този спектър, но все пак, отломките от нея, откъсват част от избирателите ѝ.
ИТН мобилизират подкрепа в хода на кампанията и към момента може да разчита на 6.2%. Както обичайно, зад тях застават антисистемно настроени избиратели, желаещи да изразят своеобразен наказателен вот.
Настоящото изследване е проведено в периода 1 – 4 юни 2024г. от "Алфа Рисърч", публикува се на сайта на агенцията и се реализира със собствени средства. Проучването е проведено сред 1000 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю с таблети по домовете на анкетираните лица.
Къде ще почивате през лятото?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR
преди 6 месеца