"Алфа Рисърч": ГЕРБ с едни гърди пред ПП-ДБ, жестока битка за третото място

Петият сигурен участник в следващия парламент е БСП

30.03.2023 | 09:38 Редактор:
"Алфа Рисърч": ГЕРБ с едни гърди пред ПП-ДБ, жестока битка за третото място

Финалното проучване на "Алфа Рисърч", проведено в периода 25-29 март 2023г., не показва ясен победител след изборите на 2 април. Насочени основно към твърдите партийни електорати, посланията на партиите не успяват да мотивират по-широк кръг от избиратели да отидат до урните, показват данните на социологическата агенция. 

ГЕРБ-СДС (25,9%) успява да излезе с едни гърди пред ПП-ДБ (25,4%). ДПС запазва устойчива подкрепа от 13,8% от твърдо решилите да гласуват. Ако в кампанията обаче има ясна тенденция, това е ръстът в подкрепата за "Възраждане", която привлича както разочаровани от сходни партии, така и известен наказателен вот срещу партиите, които не успяха да сформират правителство. Може да се очаква подкрепата ѝ да достигне до 13,6%. Така, третото място също се оказва под въпрос.

Петият сигурен участник в следващия парламент е БСП. Партията получава 8,2% от твърдо решилите да гласуват.

Теоретични шансове да прескочат 4%та бариера имат "Български възход" и "Левицата", но вотът ще зависи в много голяма степен от способността им да убедят своите избиратели "защо си струва да отидат до урните", подчертават от "Алфа Рисърч".

Според проучването "Има такъв народ" получават 2,3%, а 3,8% отиват при други партии. 3,7% от анкетираните са отбелязали "Не подкрепям никого".

39 на сто се запазва делът на сигурните, че ще гласуват на петите за две години парламентарни избори. Други 13% продължават да се колебаят, като е възможно да вземат решение в самия изборен ден. Промяната в начина на гласуване с връщането на хартиените бюлетини не изглежда да оказва силно влияние върху избирателите. 

Кампанията е променила мнението за кого да гласуват на 11 на сто от решените да отидат до урните. Други 15 на сто, все още не са взели решение кого да подкрепят. Обичайно между 7 и 15% взимат решение в последните дни на кампанията. Т.е. сега този дял е на горния максимум за последните години, което също подсказва възможни обрати в рамките на самия изборен ден.

Настоящото изследване е проведено в периода 25 – 29 март 2023 г. от "Алфа Рисърч" и се реализира със собствени средства. Проучването е проведено сред 1013 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю с таблети по домовете на анкетираните лица.