В новия седемгодишен период на Оперативна програма "Транспортна свързаност 2021 - 2027" са предвидени 1,413 млрд. евро, с които до 2030 година трябва да бъдат изградени основните автомобилни пътища и железопътни линии в България, които са част от европейските транспортни коридори.
"Най-големият приоритет е да довършим българската част от европейската транспортна мрежа. Другият ни стремеж е транспортът да стане по-зелен, да намалим въглеродните емисии с 90 процента до 2050 година. Когато приемем основното рамково споразумение, основната цел е северните райони на страната да бъдат също част от политиката за сближаване. Предизвикателство номер едно е да довършим проекти, които са започнати през 2014 година и които трябва да бъдат приключени до края на 2023 година", каза началникът на отдел за България, Унгария и Словения в ГД "Регионална и селищна политика" в Европейската комисия - Агнес Монфре за предаването "Директно".
По думите ѝ програмата е ориентирана към железопътни и транспортни проекти, но също и към зелените политики и интермодалния транспорт.
"Транспортната свързаност на Европа ще бъде завършена с финализирането на двата основни коридора - Ориент/Източно-Средиземноморски коридор и Рейн/Дунавски коридори. Това ще подобри транспортната свързаност на обединена Европа", каза още Нофре в ефира на Bulgaria ON AIR.
Тя акцентира, че предстои и завършването на автомагистрала "Струма", която ще бъде съобразена с всички екологични норми.
"Всички тези проекти допринасят за по-добрата транспортна свързаност в Европа. В България има много да се направи в сектора на железопътния транспорт - да стане по-бърз, по-точен, по-ефикасен и по-евтин", каза още тя и допълни, че във времена на криза жп-транспортът е особено важен.
Тя даде пример с европейската солидарност за Украйна и използването на съществуващите сега жп-коридори.
Очаквайте видео с целия разговор.