В двата програмни периода България е бенефициент на близо 3,6 млрд. евро в проекти в пътния, железопътния, речния и морския транспорт. Това каза началникът на отдел "Програмиране" в Оперативна програма "Транспорт" инж. Ивета Колева в предаването "Денят ON AIR".
Тя открои няколко знакови проекта, които са променили придвижването на стоки и хора. Това са магистрала "Тракия" от София до Бургас, автомагистрала "Марица" до турската граница, 101 километра от магистрала "Струма" - участъкът в Кресненското дефиле. От пътните проекти се открояват и магистрала "Марица" от София до Калотина.
При проектите по жп инфраструктурата продължава изграждането на линиите Пловдив-Бургас и Елин Пелин-Костенец.
"Започна изграждането и на участъка Волуяк-Драгоман. Това са цялостни направления, по които се работи. Те са по Трансевропейската мрежа и трябва да бъдат завършени у нас до 2030 годи", обясни инж. Колева.
Тя допълни, че по оперативната програма са завършени също проектите за модернизация на Централна гара София, гарите Казичене, Подуяне, Бургас и Карнобат. "Предстои да се завърши ремонтът на гарите Стара Загора и Искър до края на 2023 година", каза още инж. Колева.
По думите ѝ тези проекти целят да се постигне бърза, екосъобразна и качествена жп услуга със скорост от 160 км/ч.
"В проекта Пловдив-Бургас се премахват прелезите и се изграждат подлези и надлези. Така ще се избегне опасността от катастрофи с товарни автомобили и пешеходци", каза още инж. Колева.
Тя обясни, че програмата покрива и проекти в морския и речния транспорт. Това са трафик-центровете във Варна и Бургас, където денонощно се следи трафикът в акваторията на Черно море. Тук е и системата за управление на речния трафик по река Дунав, както и модернизираното оборудване на ИА "Проучване и поддържане на река Дунав", където е доставено хидрографско оборудване за поддържане на корабоплавателния трафик в българския участък на реката.
Друг важен проект е и метрото в София.
"Метрото е един от най-хубавите проекти, които бяха номинирани от ЕС като пример за добър, качествен и екологосъобразен проект", каза инж. Колева пред Bulgaria ON AIR.
Към програмата спада и интермодалният терминал в Пловдив, където всекидневно ТИР-ове се качват на жп вагони и биват транспортирани до границата с Турция, например.
В рамките на следващия програмен период ще продължи изграждането на някои от посочените вече проекти в пътния, железопътния, речния и морския транспорт.
Едни от важните проекти са довършването на магистрала "Струма", както и обходът на Габрово, включително и тунелът под Шипка. До 2029 година трябва да е готова и железопътната връзка с Република Северна Македония.
Един от иновативните проекти е този за изграждане на зарядна инфраструктура за автомобили и кораби.
"Това е ново за нашата програма, защото тя досега беше предназначена за големите държавни предприятия като НКЖИ, АПИ и други, като сега ще бъде отворена и за други бенефициенти. Тя е свързана с екологосъобразен транспорт", поясни инж. Колева.
Предвижда се също така и доставката на спасително-аварийни кораби, както и на мултифункционални плавателни съдове. За следващия програмен период и за осъществяването на тези проекти програмата е предвидила 1,9 млрд. евро.
"Надяваме се тези проекти да бъдат изпълнени качествено и в срок, за да можем да се похвалим с една модерна и развита транспортна система", сподели още инж. Колева.
Гледайте целия разговор във видеото.