На ден през метрото минават около 350 000 души, което е увеличение с 50 хиляди спрямо миналата година. Последно изградената трета линия се използва от над 46 хиляди пътници дневно. Това е интермодална връзка между четири вида транспорт, които се използват не само от жителите на София, но и от всички, които често пътуват от Югозападна България до столицата.
Жп спирка "Горна баня" обслужва всички преминаващи влакове по направлението Радомир-Перник-София и обратно. По тази линия ежедневно пътуват около 3700 пътници. Участъкът беше изграден с безвъзмездната финансова помощ, предоставена от Европейския фонд за регионално развитие чрез Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 година и с местно съфинансиране.
Така метрото свързва не само кварталите "Горна баня" и "Овча купел" с центъра на града, но и улеснява достъпа до столицата на пътуващите по жп-направлението София-Перник-Кулата.
"Още от самото планиране на метролиниите се търси възможно най-много удобство и възможност за пътниците да могат да ползват метролинията. И една от темите на проучванията е връзка с други видове транспорт - по възможност големи линии на градския транспорт, като при планирането на Линия 3 се търсеха връзки с трамваите по бул. "България", понеже те правят връзки с много квартали допълнително, които биха могли да се прехвърлят към метрото", каза експертът в "Информация и публичност" на "Метрополитен" Дафинка Тодорова.
А свързаността между отделните видове транспорт позволяват на гражданите да пътуват по-лесно и по-удобно.
"Ние отиваме до бул. "България". От там ползваме друго превозно средство. Приятното е, че в пиковите часове не ползваме автомобил, защото трафикът е твърде висок. Метрото е нещо прекрасно", споделя един от пътниците по линията от Терминал 2 до центъра на града.
"Отивам до Сливен, идвам от Чикаго. Няма задръстване, всичко е прекрасно", сподели жена, избрала да пътува с метрото.
На спирка "Искърско шосе", където е железопътната връзка на София към Карлово, Пловдив и Бургас, билети за метрото могат да се закупят във влака. В подлеза пък има и гише, в което се продават билети с намаления за ученици и пенсионери и с други преференции.
До 2024 година Централна гара - София се очаква да стане модерен пътнически интермодален терминал, а новата жп-спирка "Обеля" ще прави връзка със софийското метро, което ще улесни значително всички пътуващи от Западна България към столицата.
Амбицията на столичния "Метрополитен" е след извършване на разширенията през 2026 година дължината на линиите да достигне 61 километра. Очаква се това да доведе до намаляване на трафика с 25 процента. Плановете за развитието на интермодалната мрежа включват разширяване на Линия 3 в две посоки, като скоро се очаква да започнат дейностите по изграждане на 6 метростанции през "Слатина".
Вижте повече в репортажа на Петя Кертикова.