Нови преградни врати ще пазят пътниците на 12 от най-натоварените метростанции на софийското метро. Съоръженията вече са въведени в експлоатация, а вратите са доставени и монтирани по проект, финансиран от оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Новите вертикални предпазни прегради се използват за първи път у нас от цяла Европа.
Автоматичните подвижни врати отделят перона и пътниците от метровлака. Преградите предотвратяват както случайни, така и умишлени падания на релсите.
"Тя позволява да се движат влакове с различно разположение на врати. На третата линия има един тип влакове и няма проблем да са хоризонтални. Тук има три типа, търсихме решение", заяви директорът на "Метрополитен" ЕАД проф. д-р инж. Стоян Братоев.
А решението намират на изложение в Германия през 2016 година, където се спират на иновативна идея на южнокорейска фирма.
"Въжените прегради са много добра идея и пасват идеално на влаковете на софийското метро", поясни генералният директор на южнокорейската фирма Юсон Хуанг.
Създателят на технологията със стоманените въжета избира България за пилотната дестинация в Европа.
"Тази система използва немного компоненти, затова инсталацията е много лесна, а и повредите също са малко. За мен е чест да представя тази система в България", каза Хан Сонгму.
От българската фирма, която участва в изпълнението на проекта, също отчитат плюсовете на технологията.
"Надяваме се с реализирането на този проект това да бъде един импулс за нещо тръгнало в Европа от България", заяви Димитър Атмаджов.
Автоматичните вертикални врати са оценени с най-високата степен на сигурност.
Леката конструкция със стоманените въжета вече е подложена на тестове в Швеция, обмисля се дали да бъде внедрена и в индия, каза управителят на южнокорейската фирма - участник в проекта.
"Успяхме с европейски пари да подобрим безопасността на пътниците, не само да изграждаме нови станции", подчерта проф. д-р инж. Стоян Братоев.
Проектът за автоматичните преградни перонни врати с вертикално отваряне има за цел да повиши безопасността и сигурността на пътуващите с метрото, както и надеждността на пътно-транспортните услуги.
Стойността на проекта възлиза на близо 18 милиона лева безвъзмездна финансова помощ и отбелязва 25-годишнината на подземния транспорт у нас.
Вижте повече в репортажа на Петя Кертикова.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)