Бойната ни авиация е пред преломен момент в своята история - да замени съветската техника с американска. Така в историята ще останат и изтребителите МиГ-29, които се очаква да бъдат заменени от F-16.
През 70-те години Студената война е в разгара си. Надпреварата за надмощие между Съединените щати и Съветския съюз ражда редица нововъведения в бойната авиация. Американските военновъздушни сили обявяват конкурс за лек, евтин и масов изтребител и така се появява F-16. По същото време съветският авиоконструктор от арменски произход Артьом Микоян предлага подобен подход за лек фронтови изтребител.
Така започват разработките по строго секретното "Изделие-9" – прототипът на бъдещия МиГ-29. След години на разработки, в началото на 80-те в авиозаводите в Москва започва секретното масовото производство на Миг-29.
Малко по-късно изтребителят пристига на въоръжение в Народна Република България и до днес остава единствената машина, отговорна за охраната на въздушното ни пространство.
"МиГ-29 е много специфичен. Много красив самолет. Още от малък съм чувал думите, че ако един самолет е красив, то той лети много добре", посочи старши помощникът и началник на отдел за отчитане и планиране на летателната дейност в "Граф Игнатиево" майор Стефан Гецов.
Той е и един от въздушните ни асове, пилотиращи МиГ29.
"Баща ми е свързан с авиацията и оттам имаше бащинско насочване. Започнах с аероклуб 96-а в София, кандидатствах в Долна Митрополия, бях приет 5 години и от 2002 съм офицер във ВВС", разказа майор Гецов.
29 са изтребителите МиГ-29, които са на въоръжение у нас през годините. Днес от тях в експлоатационно състояние са под 10. Заради войната в Украйна поддръжката им става все по-трудна. През 2020 година правителството взе решение да смени курса на бойната ни авиация и закупи за над 2 млрд. лв. 8 броя от американските F-16.
Ковид пандемията обаче ще забави доставката им до 2025 година.
14 български пилоти вече се обучават в Съединените щати да управляват F-16, а в авиобаза "Граф Игнатиево" започва реконструкция за да приеме новите машини. Докато това се случи последните пилоти на МиГ-29 продължават да приемат базата за свой втори дом.
"Всичките моменти са ми свързани с първите самостоятелни полети на тип техника, но най-впечатляващо е на МиГ-29. Това беше 2011 година. Тогава Янко Янков, моят инструктор ме изпрати на старта и каза машината е твоя. Това е много впечатляващ момент да се качиш на такъв голям самолет и да го управляваш", каза майорът.
"Това е една необикновена професия, но за нас той е нашият съпруг, баща, така че усещането е като за всяка друга професия. Но в такива дни разбираме колко невероятни и специални са тези момчета и как въпреки всички трудности и несгоди, те правят всичко, за да я има тази авиация. Никога не се притеснявам. Приятели често ме питат, но аз съм много уверена в съпруга си, както и в неговите колеги и неговите умения и не си позволявам да има такава мисъл", сподели съпругата на майор Гецов - Виктория Гецова.
А бойните ни пилоти са категорични, че независимо от техниката, продължават да изпълняват своя дълг по защитата на родното небе.
Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов.
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК