В деня на изборите – 4 април, преди официалния край на изборния ден в 20 часа, е забранено на доставчиците на медийни услуги и социологическите агенции да публикуват данни от социологически проучвания, т.нар. екзит-пол, под каквато и да е форма. Забраната се отнася и до профилите в социалните мрежи като Facebook, Twitter, Viber и YouTube на доставчиците на медийни услуги.
Това напомнят от Обществения съвет към Централната избирателна комисия (ОС на ЦИК), съгласно текстовете на Изборния кодекс.
"Общественият съвет призовава петте агенции, регистрирани в ЦИК за извършване на социологически проучвания в изборния ден, а именно "Сова 5", "Алфа Рисърч", "Галъп Интернешънъл Болкан", "Тренд" и "Mаркет Линкс" публично да заявят, че няма да предоставят своите данни по време и начини, които предполагат или допускат нарушаване на закона", отчитат от ОС на ЦИК, цитирани от Dnes.bg.Наблюдатели и анализатори често отбелязват влиянието на публикуваните прогнозни резултати в хода на изборния ден върху поведението на гласоподавателите.
"Общественият съвет смята, че в рамките на само 13 часа изборен ден правото на информация може и следва да отстъпи пред правото на свободен избор на избирателите за управлението на страната. Купуването и продаването на гласове са престъпления, а парите не са всичко. На 4 април 2021 да замълчим до 20 часа", заявяват от ОС към ЦИК.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
преди 3 години