Журналистът Аделина Марини специално за Bulgaria On Air

Основателят на сайта euinside коментира изборите в Хърватия

28.12.2014 | 13:38 Редактор: Борислав Петров
Журналистът Аделина Марини специално за Bulgaria On Air

Журналистът и основател на сайта euinside Аделина Марини коментира специално за Bulgaria On Air какъв е залогът на изборите в Хърватия и как се е отразила на реториката икономическата криза в страната.

Изборите в Хърватия са изключително интересни, защото се провеждат в няколко много сериозни момента за страната - чисто национални и регионални в контекста на ЕС, коментира Марини.

"Икономическата тема беше преобладаваща. Това е странно на фона на изключително малкото правомощия, които държавният глава в Хърватия има и съответно влиянието му върху политиката на изпълнителната власт е доста незначително, но тъй като Хърватия вече 6 години се намира в рецесия и за нея се обвиняваха двете най-големи партии - социалдемократите, които в момента управляват в коалиция и опозиционната хърватски демократичен съюз." - допълни Марини.

"Проблемът е обаче, че тази кампания се превърна в подготовка за парламентарните избори, тъй като хърватски демократичен съюз искаха предварителни парламентарни избори и използваха тази кампания, за да затвърдят позициите си. Използваха разбира се икономическата тема, за да критикуват правителството. Разбира се сегашният президент Иво Йосипович, той бе избран в листата в първия мандат на социалдемократите, но се дистанцира от тях. И въпреки че е подкрепен и от тях, той по-скоро го играе като независим кандидат." - подчерта Марини.

Наказателен вот ще има, категорична е Марини:

"Под формата на сегашния президент, който се бори за втори мандат, се въртеше около промяна на изборното законодателство и изборната система изобщо. Това е тема с предистория и президентът Йосипович като цяло показа много остар нюх накъде духа вятърът, защото темата се появи в хърватското общество по-рано тази година, когато една неправителствена организация, но подозирана, че е близка с хърватския демократичен съюз поиска да се проведе референдум за промяна на предизборните правила, така че да се въведе преференциалното гласуване като в другите европейски градове при изборите за ЕП. Събраха се подписи, необходимите за референдум,  но се оказаха недостатъчни. Президентът пое инициатива много преди, но после влезе с нея в кампанията, така че да се даде повече демократичност в изборния процес и избирателите да влияят върху партиите, а не обратното." - коментира Марини.

 Според Марини нужни са структурни промени в икономиката от постюгославска към съвременна, но няма изборна воля за това. 

Отрази ли се по някакъв начин на кампанията и на реториката икономическата криза?

Вижте интервюто на Мартина Ганчева: