Трафикът в небето над България ще се увеличи значително

Ексклузивно интервю на Петър Данаилов, директор на РВД

13.04.2015 | 10:42 Редактор: Радослава Димитрова
Трафикът в небето над България ще се увеличи значително

РВД очаква увеличение на въздушния трафик над България с отварянето през 2017 на най-голямото летище в света - в Истанбул.

То ще предизвика увеличение на въздушния трафик, увеличение на състава на ръководители въздушно движение с около 50% и допълнителни технологични мерки.

7 милиарда евро, 150 милиона пътници годишно, 6 писти и два терминала с обща площ от 850 000 кв м  са само част от детайлите около най-голямото летище в света.

С подобен капацитет третото летище на Истанбул, Istanbul Yeni Havalimani - ще изпревари „Hartsfield-Jackson“ в американския град Атланта, което в момента е най-натовареното в света, и най-голямото летище в Германия –Франкфурт, където през 2014 са били обслужени 58 млн. пътници.

 

За сравнение, през летище София през 2014 са минали около 3,5 млн. пътници. 

Търгът за строителството и управлението на летището Istanbul Yeni Havalimani е спечелен от консорциум от турски фирми, които ще го построят за 22 млрд. евро.

 

New Turkish Airport ще се намира на 30 км извън Истанбул на брега на Черно море и се очаква да бъде построено поетапно в 4 фази.

Строителството на първата част започна през 2014, а срокът е до 2018 г, когато ще обслужва до 90 милиона пътници годишно.

Това ще увеличи и значително въздушния трафик над България.

Ексклузивно интервю на Петър Данаилов, директор на РВД за Йоана Недева от Bulgaria ON AIR:

Още по темата


Имаме активна координация с нашите турски колеги, така че да планираме необходимите дейности достатъчно рано.

Изграждането на третото летище е изключително амбициозно начинание, което турските власти предприемат въпреки, че планираният капацитет от 150 млн пътници няма да се случи през 2017.

Ние планираме необходимия брой персонал и развитието на техническите системи, така че да поемем допълнителното натоварване, което се очертава от 2017 нататък. 

Разбира се, ще се променят и ангажиментите на ръководител полети от държавно предприятие Ръководство въздушно движение, съответно профилът на траекториите ще бъде доста по-различен отколкото сегашните , така че очакваме повече ангажименти за нашите колеги.

В момента над България дневно прелитат над 1700 самолета, а в най-натоварените дни техният брой достига 3000. Очаква се това натоварване да се превърне в ежедневие, след като новото летище в Истанбул отвори.

Планирали сме необходимото увеличаване на броя ръководител полети през годините от 2015 до 2017 и увеличението варира от 40 до 60% на работно място контрол, каза Петър Данаилов.

За безопасността и контрола на всеки самолет, който излита или каца на българска територия работят три нива ръководители въздушно движение, а не само служителите на познатата ни контролна кула. 

Още по темата

Например полет на летище София, който иска да изпълни съответния рейс до Истанбул, ръководителите от контролна кула София ще имат ангажимента да издадат съответните инструкции и разрешения, за да може полетът да стартира и да му бъде осигурено излитането.

Той ще бъде прехвърлен на работно място подход, оттам ще му осигурят необходимите маневри, така, че той да извърши първоначалния набор на височина, след което ще бъде прехвърлен на работно място контрол, което основно се занимава с прелитащи над нашата държава. Колегите ще имат ангажимента да му осигурят безпрепятственото придвижване до границите на българското въздушно пространство, след което той ще бъде прехвърлен на идентичен орган за обслужване на въздушното движение в Истанбул, обяснява директорът на РВД.

Какви са основните фактори за развитие на авиосектора?

Естествено по-голямата склонност на хората да пътуват, по-ниските цени на самолетните билети, оттам разрастването на флотилията на авиационните компании като цяло. Ние сме свидетели  на едни огромни поръчки на нови самолети, които в следващите две или три години ще се изпълнят и съответно очакваме номинален ръст на броя на обслужвани въздухоплавателни средства от  минимум 6-7 %. Като говорим за България - този ръст е малко по-слаб от Западна Европа.

Тези промени засягат и мрежата от трасета, както и системите за обслужване, които също трябва да бъдат преструктурирани.

Още по темата

Преди време във въздушното пространство беше дефинирано "въздушно пространство за свободно планиране". Това е една изключително модерна концепция, която дава възможност на авиационните оператори максимално свободно да планират своята траектория, като по този начин  могат да отчитат фактори, които пряко определят начина за провеждане на полета - например вятър във височина. Така правилното му отчитане би дало възможност да се спестява гориво  и да се намалява общото времетраене на полетите, казва Данаилов.

Директорът на РВД обясни, че това въздушно пространство за свободно планиране се активира през  нощта, като плановете на държавното предприятие „Ръководство въздушно движение“ е да увеличава времетраенето, като съответно през 2019 да разполага с такъв вид въздушно пространство в денонощен план.

По отношение ефективността на организацията Петър Данаилов изтъква професионализма на българските ръководители полети, който е на европейско ниво:

Смело мога да кажа, че в момента ние сме в топ 5 на Европа по обслужени самолети. Това много зависи от комплексността на въздушното пространство и как точно е структурирана тресовата мрежа и редица други фактори.

Предвид планираното увеличение от около 50% на състава ръководители полети от РВД обявяват постоянен конкурс за ръководители.

Освен желание за работа в сферата, съществуват още три условия – да сте под 30, със завършено висше образование и сертификат ILTS или Тойфел.

Предварителни професионални квалификации не са нужни, към момента конкурсът, който е обявен включва всички младежи, които притежават диплома за завършено висше образование. Не е необходимо специализирано авиационно образование. Кандидатите трябва да имат добра пространствена ориентация, възможност да се адаптират бързо към различни типове ситуация, добро пространствено мислене, възможност за работа под стрес разбира се и възможност за бързо възстановяване след работа, описва кандидата Данаилов.

Одобрените кандидати преминават няколко медицински теста. След като ги издържат, следва обучителният етап от около година. В момента /април 2015/ работещите ръководители на полети в България са около 300, до 2019 техният брой ще се увеличи двойно.

 


коментирай >
Още от България
ТV Програма
Сега
Следва
гледай на живо Video пълна програма