fallback

Да се въведе час по мислене, предлагат от МЕНСА

Проблемът е, че липсват обучени кадри

30.05.2016 | 11:23

Да се въведе час по мислене във всички училища в страната. Това предлагат от МЕНСА България. Идеята е новият предмет да първоначално да залегне в учебните програми на 4-и и 7-ми клас. Към момента час по мислене, се провежда в само едно столично училище. Как преминава той, провериха Милена Енчева и операторът Ангел Пешков.

 Логически задачи и детски мозъци работещи на пълни обороти. Така започва часът по мислене в едно от частните училища в София. В рамките на 10 минути, учениците от 7 клас се съсредоточават изцяло върху казус зададен в началото на часа. След съвместни усилия, до правилния отговор пръв достига Никита Проданов. Решението на задачата представя пред своите ученици.

„Не беше от лесните, изисква се логическо мислене и с помощта на приятел успяхме да я решим“, констатира Никита Проданов, ученик в 7-и клас  

Днешният час продължава с дебат : „За и против наркотиците“. Класът се разделя на групи за да разсъждава какви са ползите и вредите от употребата им. Изброеното се сравнява и коментира от класа. „От добрите неща – наркотиците се използват като обезболяващо в медицината, отпускаш се и забравяш за реалността.“, сподели Катя Симеонова, ученик в 7-и клас. „Написахме повече минуси отколкото плюсове, защото според нас наркотиците повече вредят на човек отколкото да му помагат и да го карат да се чувства добре“. Часът по мислене е различен от всички останали. Той не се води от учители, а от членове на МЕНСА – България.

Милена Араф е една от доброволките - застраховател по професия и майка по призвание, тя обича да кара децата да мислят. Милена Араф по професия е застраховател. „Идеята е да се чуеме, да разсъждаваме, да можем да се провокираме, аз обичам да казвам тази дума. Да ги провокирам да мислят. Темите, които се дискутират в часа са обикновено близки до учениците. Така те могат разсъждават обективно над проблемите на тяхното време. А колективно мислене помага и за друго.

Камелия Матеева, ученик в 7-и клас, споделя, че "е много забавно, всички се сближаваме по един начин, мислим, заедно върху задачи и всеки дава идеи как да се реши – т.е. ни сплотява“ . Часовете по мислене се провеждат два пъти в седмицата във всеки един клас тук. Според собственика на училището българските деца трябва да се научат да разсъждават, тъй като така ще се справят по успешно с проблемите в ежедневието.

Сийка Лагуфетова , собственик на училището: "ние започнахме с логически задачи – защо: защото научаването на децата да мислят самостоятелно е най-важното нещо, което трябва да развиеш, ако искаш това дете да върви напред и да просперира“ .От МЕНСА – България предлагат часът по мислене да бъде въведен във всички училища у нас. Идеята е по този начин да се разгърне потенциала на родните ученици.

Христо Радков , председател на МЕНСА: "Ние искаме този потенциал да се използва максимално , тогава то ще е много по-реализуемо в живота и много по-полезно на обществото , отколкото ако просто поддържа някакъв потенциал в главата си и не го използва за нищо". Според представители на МЕНСА единствената пречка за въвеждането на подобен час би била липсата на достатъчно обучени кадри. От организацията обаче са готови да съдействат

 

fallback
Още от България
fallback