Да се въведе час по мислене, предлагат от МЕНСА

Проблемът е, че липсват обучени кадри

30.05.2016 | 11:23
Да се въведе час по мислене, предлагат от МЕНСА

Да се въведе час по мислене във всички училища в страната. Това предлагат от МЕНСА България. Идеята е новият предмет да първоначално да залегне в учебните програми на 4-и и 7-ми клас. Към момента час по мислене, се провежда в само едно столично училище. Как преминава той, провериха Милена Енчева и операторът Ангел Пешков.

 Логически задачи и детски мозъци работещи на пълни обороти. Така започва часът по мислене в едно от частните училища в София. В рамките на 10 минути, учениците от 7 клас се съсредоточават изцяло върху казус зададен в началото на часа.
След съвместни усилия, до правилния отговор пръв достига Никита Проданов. Решението на задачата представя пред своите ученици.

„Не беше от лесните, изисква се логическо мислене и с помощта на приятел успяхме да я решим“, констатира Никита Проданов, ученик в 7-и клас  

Днешният час продължава с дебат : „За и против наркотиците“. Класът се разделя на групи за да разсъждава какви са ползите и вредите от употребата им. Изброеното се сравнява и коментира от класа. „От добрите неща – наркотиците се използват като обезболяващо в медицината, отпускаш се и забравяш за реалността.“, сподели Катя Симеонова, ученик в 7-и клас. „Написахме повече минуси отколкото плюсове, защото според нас наркотиците повече вредят на човек отколкото да му помагат и да го карат да се чувства добре“. Часът по мислене е различен от всички останали. Той не се води от учители, а от членове на МЕНСА – България.

Милена Араф е една от доброволките - застраховател по професия и майка по призвание, тя обича да кара децата да мислят. Милена Араф по професия е застраховател. „Идеята е да се чуеме, да разсъждаваме, да можем да се провокираме, аз обичам да казвам тази дума. Да ги провокирам да мислят. Темите, които се дискутират в часа са обикновено близки до учениците. Така те могат разсъждават обективно над проблемите на тяхното време. А колективно мислене помага и за друго.

Камелия Матеева, ученик в 7-и клас, споделя, че "е много забавно, всички се сближаваме по един начин, мислим, заедно върху задачи и всеки дава идеи как да се реши – т.е. ни сплотява“ . Часовете по мислене се провеждат два пъти в седмицата във всеки един клас тук. Според собственика на училището българските деца трябва да се научат да разсъждават, тъй като така ще се справят по успешно с проблемите в ежедневието.

Сийка Лагуфетова , собственик на училището: "ние започнахме с логически задачи – защо: защото научаването на децата да мислят самостоятелно е най-важното нещо, което трябва да развиеш, ако искаш това дете да върви напред и да просперира“ .От МЕНСА – България предлагат часът по мислене да бъде въведен във всички училища у нас. Идеята е по този начин да се разгърне потенциала на родните ученици.

Христо Радков , председател на МЕНСА: "Ние искаме този потенциал да се използва максимално , тогава то ще е много по-реализуемо в живота и много по-полезно на обществото , отколкото ако просто поддържа някакъв потенциал в главата си и не го използва за нищо". Според представители на МЕНСА единствената пречка за въвеждането на подобен час би била липсата на достатъчно обучени кадри. От организацията обаче са готови да съдействат