fallback

6 кандидати искат да ремонтират столичната Централна гара

Обновяването на сградата, подлезите и пероните трябва да започне в средата на следващата година.

29.10.2012 | 12:25

Шест кандидати изявиха желание да ремонтират столичната Централна гара, стана ясно днес по време на отваряне на офертите в централата на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ).  На срещата присъства транспортният министър Ивайло Московски.

Комисия ще разгледа предложенията до средата на февруари 2013 и ще определи печелившия кандидат. След това строителят ще има осем месеца, за да представи идеен проект. Реалното строителство трябва да започне от средата на 2013 и ще приключи за две години, обясни Стилиан Кротнев, директор в НКЖИ.Проектът предвижда изцяло подновяване на фасадата, чакалнята и пероните. Остъклените части ще бъдат подменени с енерфективни материали. Празното в момента пространство около гишетата ще бъде запълнено с търговски площи. На покрива ще бъдат поставени слънчеви панели за отопление на чакалнята. Предвидено е също топла връзка между гарата и метрото, нови табла и информационни центрове.В подлезите ще бъдат сменени всички павилиони. Сегашните наематели са предупредени, че трябва да напуснат обектите с началото на ремонта. При строителството гарата ще продължи да работи нормално, гишетата няма да се затварят, обеща Кротнев. Ремонтът ще струва около 25 млн. евро - 80% от сумата е по Оперативна програма "Транспорт", а останалите 20% от бюджета на НКЖИ.Кандидатите са познати имена за строителния бранш. В консорциум участва австрийската Strabag, която строи падналата козирка на Терминал 2 на летище "София, а впоследствие се наложи да го преправя. В друго сдружение е разложката "Балканстрой" с малкопознатата чешка фирма Reming. Третият кандидат е обединение "Централна гара София 2012". Четвъртата подадена оферта на съдружие между дъщерната фирма на "Трейс" - СК 13 и турската "Доуш". Самостоятелно участие е заявила гръцката фирма "Терна". Последната подадена оферта е на обединение ГБС - Централна гара София" ( с водещ партньор "Главболгарстрой") .

Наред с модернизацията на гарата, транспортното министерство работи върху списъка с инфраструктурните проекти, за които ще се търси финансиране от Брюксел след 2014. На този етап не е отпаднала идеята да бъде ремонтирана линията Видин - София с пари по Оперативна програма „Транспорт“ през следващия програмен период, каза Московски за електронното издание на Bulgaria On Air.

По отношение на средствата, които може да очаква България по Опертативна програма „Транспорт“ след 2014, Московски заяви, че "няма да има съществени разлики спрямо сегашния програмен период" и може да се надяваме на около четири милиарда евро. „Можем да очакваме известни разлики, но няма да е кой знае колко различно“, смята Московски. Преди десетина дни обаче Георги Минчев, управител на Българската асоциация за спедиция, транспорт и логистика и участник в работната група по подготовката за проектите след 2014 разкри, че можем да получим под два милиарда и половина евро.

fallback
Още от България
fallback