Мобилните оператори сами да събират задълженията от клиенти?

Омбудсманът изпрати предупредително писмо до "БТК" АД, "Мобилтел" ЕАД и "Космо България Мобайл" ЕАД.

28.06.2012 | 14:56
Мобилните оператори сами да събират задълженията от клиенти?
Мобилните оператори сами да събират задълженията от клиенти?

Националният омбудсман Константин Пенчев прати писма до мобилните оператори "БТК" АД, "Мобилтел" ЕАД и "Космо България Мобайл" ЕАД, заради постъпили многобройни жалби.

Гражданите се оплакват, че операторите са прехвърлили вземанията си към външни фирми, без да са уведомили потребителите, че имат задължения към съответния оператор, поясняват от пресцентъра на омбудсмана.  

Чести са случаите и когато се търсят дължими суми след години, а гражданите разбират за тях от извънсъдебните покани, които получават от фирмите за събиране на вземания.

Освен това, потребителите не се уведомяват от съответната компания по надлежния ред (чл. 99 от Закона за задълженията и договорите), че задълженията им са прехвърлени към външни фирми. След като хората се свържат с тези фирми за вземания, им се разяснява, че могат да заплатят задълженията си и при мобилния оператор. Това още повече ги обърква и те не са наясно на кого е правилно да платят, уточнява Пенчев.

В писмото си до мобилните оператори националният омбудсман напомня, че съгласно общите им условия за уреждане на взаимоотношенията им с абонатите и потребителите, спорове между страните по договора за услуги и по общите условия могат да се решават чрез непосредствени преговори, както и по реда за извънсъдебно разрешаване на спорове, предвиден в действащото законодателство. "От жалбите до омбудсмана е видно, че не смятате за необходимо да водите преговори с длъжниците си и сами да се опитате да решите спора. Вместо това вземането се предявява за събиране от външни фирми, които чрез собствени методи и похвати събират вземанията ви", пише Константин Пенчев. Той е категоричен, че такива компании, които държат на търговското си име и престиж, не трябва да се отнасят по този некоректен начин към абонатите си.

 "Гражданите, особено тези, които смятат финансовите си взаимоотношения с мобилния оператор за уредени, основателно изказват възмущението си, че едва ли не трябва да пазят всяка касова бележка за платена сума, за да докажат правотата си, ако евентуално им се наложи", пише още Константин Пенчев.

 Омбудсманът препоръчва преди прехвърляне на вземането си, съответният оператор да уведомява потребителя за неплатените задължения и да се опита да решат спора помежду си, а ако се стигне до прехвърляне на вземането към външна фирма за събиране на вземания, операторът да уведомява длъжника за това.