Дългоочакваният доклад за изчисляване на цената на "Гражданската отговорност" по системата "бонус-малус" е готов, съобщиха от Комисията по финансов надзор (КФН).
Оптимизмът покрай въвеждането на системата обаче се изпари, тъй като в доклада са разработени 11 възможни сценария, а общественото обсъждане и приемането на системата ще се забавят с години. Освен това консултантът е предложил голям брой фактори, които трябва да бъдат взети предвид при изграждането.
Над 10 години вече върви дискусията за въвеждане на системата "бонус–малус" за определянето на размера на задължителната застраховка "Гражданска отговорност". КФН нае като консултант за разработването ѝ международната компания "Ърнст енд Янг".
От всички тези 11 варианта след обществено обсъждане ще бъде приет един от тях. В пет от тези варианти максималният размер на "Гражданската отговорност" може да се увеличи с 400 %.
При тях обаче е посочен и най-голям процент на бонусите за внимателните и изрядни шофьори - те ще плащат по-евтино. Процентите на намаление на цената варират от 21 до 40 % в петте варианта.
При останалите шест варианта размерът на отстъпките от цената на "Гражданската отговорност" е от 7 до 14 %. Оскъпяването за нарушителите пък може да е от 180 до 270 на сто.
В самото начало при въвеждане на системата всички шофьори ще тръгнат от неутрална позиция. След това, ако са извършили нарушение, в зависимост от степента му на опасност, те ще преминават в по-висока категория. Категориите са общо седем. Колкото по-висока става тя, толкова по-висока ще става наказателната точка.
Ако шофьор е превишил скоростта с 20 км/ч в извънградски район, той вече ще премине в по-горна категория - втора. Ако обаче в рамките на една календарна година този шофьор има съставен акт за неправилно изпреварване, той ще премине автоматично от втора в шеста категория.
Изводът е, че колкото по-голямо е нарушението, толкова по-скъпа ще е "Гражданската отговорност." Затова шофьорите трябва да са внимателни на пътя, за да не се налага да плащат в повече за застраховката.