Проучване разбива редица митове за големите "лоши" вериги хипермаркети. Например, че пренебрегват българските производители и продават предимно вносни стоки, че предлагат храни второ качество, че крият печалби и данъци, че заради тях фалират малките магазини.
Според анализ на Института за пазарна икономика действителната картина е съвсем друга.
Пазарът е динамичен, но не и доминиран от големите вериги. Те държат 1/3 от пазара. А над половината от стоката по щандовете им е българско производство, сочи проучването.
Към края на 2015 г. преките чуждестранни инвестиции в търговията на дребно са над 2,5 милиарда лева. Освен това веригите предлагат по-добри условия за служителите си от малките магазинчета.
Средната брутната месечна заплата в големите вериги е 976 лева през 2015 г. или над два пъти по-висока от тази в най-малките фирми.
Големите фирми са ангажирали около 12% от всички заети в сектора – преди две години в тях са работили около 36 600 души. Всъщност най-много заети има във фирмите с между 0 и 9 служители.
А колкото до качеството на стоките - големият процент "имитиращи продукти" са алхимия на наши производители, не на чужди компании.
За потребителите веригите са привлекателни най-вече с разнообразието си.
Пълната картина - в репортажа на Ива Григорова.