55 милиона лева за новите шофьорски изпити

Министерството на транспорта възложи поръчката след конкурс с един участник.

13.10.2011 | 15:25 Редактор: Ралица Пейчева
55 милиона лева за новите шофьорски изпити
55 милиона лева за новите шофьорски изпити

Теоритичните изпити за шофьори няма да се провеждат само по електронен път, както се закани преди месец новият министър на транспорта Ивайло Московски. От ведомството уточниха, че листовките ще могат да се полагат и на таблети, и по досегашния начин – върху хартия. Кандидатите сами ще избират как да се явят. Първоначалният замисъл на Московски беше изпитът да е изцяло електронен, за да се пресекат възможностите за корупция и преписване.

Макар този план да е изоставен, министерството не се е отказало от скъпоструващата идея да закупи таблети за електронните тестове. За целта са отделени 55 милиона лева, а вече е ясно и кой ще изпълни поръчката – компанията "Демакс" АД на президентския съветник и бивш депутат от БСП Петър Кънев. Заради необичайно високите изисквания при обявяването на поръчката неговата фирма е на практика единственият явил се кандидат. "Демакс" се занимава основно с полиграфия, а доставката и софтуерното оборудване на таблетите (на стойност 8.2 млн. лева) ще бъде възложена на подизпълнител – дъщерното дружество "Демакс Пи Ди Ай" АД.

Обществената поръчка включва отпечатването на новите листовки, както и изработването и поддръжката на електронната система за проверка на отговорите.

"Демакс" АД трябва да осигури и възможност за отчитане на документите за годишните технически прегледи и за персонализиране на издаваните контролни талони. Засега обаче и възложителят, и изпълнителят на поръчката отказват да дадат допълнителна информация.
Технологични експерти обясниха за Bulgaria On Air, че софтуерът за електронното провеждане на шофьорските изпити не би струвал от повече от 70-80 хиляди лева. Пазарните цени на различните марки таблети в момента пък са от 300 до 1600 лева. От транспортното министерство мълчат за точната бройка, която трябва да бъде закупена, нито пък уточняват защо е необходимо изпитът да се провежда именно на таблети, а не на обикновени компютри.

От ведомството обясняват голямата стойност на поръчката с факта, че тя щяла да обхване абсолютно цялата документация на Държавна автомобилна инспекция за следващите 5 години. "Няма да правим търгове всяка година. Освен това парите няма да бъдат платени наведнъж. Всичко е калкулирано така, че да не се вадят допълнително пари от бюджета. С новите такси за теоритичните  изпити - от 12 на 20 лева на човек - постепенно ще се изплати тази инвестиция", заяви източник от министерството пред Bulgaria On Air.

 На фона на обществената поръчка за 55 милиона министър Московски продължава да се хвали, че от новата система за проверка на листовките държавата ще икономиса около 300 хил. лева. Досега администрацията давала близо 350 хиляди лева за печатането на листовки, а според разчета на ведомството въвеждането на електронния им вариант ще струва само около 45 хиляди.

Любопитно е, че според регистъра на обществените поръчки през 2009 е бил обявен търг за фирма, която да предостави на ДАИ необходимите за дейността и документи. Поръчката е била на стойност 3.5 млн. лева и отново е спечелена от "Демакс" АД.

 

ВИСОКИ ИЗИСКВАНИЯ
Какви кандидати е допуснало Министерство на транспорта до обществената поръчка:
- с не по-малко от 10 млн. лева годишен оборот за последните три години;
- лиценз за отпечатване на ценни книжа;
- декларация на участника, че разполага с техническо оборудване, проучвателните и изследователски възможности за изпълнението на поръчката;
- за последните три години участникът трябва да е изпълнил или да изпълнява поне пет договора за доставки и услуги с подобен на поръчката предмет, от които поне три за производство и доставка на ценни книжа.

 

НОВИТЕ ЛИСТОВКИ
Новият вариант на тестовете вече е факт в цялата страна, а старите листовки отпаднаха. В променения теоритичен изпит въпросите намаляват от 60 на 45, но някои от тях имат повече от един верен отговор. Времето за решаването на задачите остава 45 минути. Тестът ще бъде поставен в запечатан с холограма плик и след попълването му ще минава през скенер. Всяка листовка има баркод и ще се проверява електронно, а не както досега на ръка със специални картончета с верните отговори. Компютър веднага ще изчислява колко точки е получил кандидатът и ако те са под 87, ще бъде късан. Всеки тест ще е строго индивидуален, което значи, че кандидатите на практика ще решават различни казуси и няма да могат да ги наизустяват предварително, обясниха от "Автомобилна администрация". Отговорите ще се проверят от специална електронна система. Тя представлява куфар, снабден с екран, слот за чип карта, с която ще се идентифицира изпитващият, и четец за хартиените листовки.