Затъналата БДЖ съкращава линии

Не е ясно как с по-малко влакове държавната компания ще изпълни ангажимента да повиши приходите си

12.10.2011 | 17:44 Редактор:
Затъналата БДЖ съкращава линии
Затъналата БДЖ съкращава линии

Кризата в "Български държавни железници" (БДЖ) продължава да се задълбочава. Затъналата в дългове компания започва сериозни съкращения на линии, потвърди източник от ръководството й пред Bulgaria On Air. Ходът е принудителен, след като се разбра, че БДЖ ще се раздели с 25 от новите си електрически мотриси "Сименс Дезиро". Холдингът отдавна вече не изплаща заемите, с които са купени машините, и банката кредитор вече е започнала процедура по продажбата им.

Промяната в разписанията и разреждането на влаковете ще намали драстично шансовете на компанията да увеличи приходите си. Това беше условието на финансовия министър Симеон Дянков, за да получи БДЖ мостово финансиране от държавата преди големия заем от 480 млн. лева от Световната банка.

Другото перо, от което ръководството се надяваше да докара допълнителни постъпления – разпродажбата на старо оборудване – също предизвиква известни съмнения. От холдинга бяха изчислили, че разполагат с излишни 11 000 вагона и 200 локомотива, които могат да бъдат продадени. Преди седмица обаче ръководството призна, че поне 600 товарни вагона са изчезнали без следа.

Мотрисите "Сименс Дезиро" бяха купени през 2005 със заем за 156.5 млн. евро от германската банка KfW . В момента дружеството не може да направи нищо, за да ги спаси, призна пред Bulgaria On Air ипълнителният директор на БДЖ Йордан Недев. „При сегашното финансово състояние на компанията не можем да платим просрочените вноски“, обясни Недев, като уточни, че има още два необслужвани заема, по които са заложени над половината товарни вагони на държавната компания. Неизплатени по заема остават 240 млн. лева, а в просрочие от миналата година са 50-60 млн. лева. „Ако се стигне дотам, че и те да бъдат разпродадени, може да се стигне до спиране на товарните превози“, допълни шефът на БДЖ. Според него за липсващите вагони се е разбрало чак сега, тъй като в документацията на холдинга царял "пълен хаос".  Тепърва прокуратурата ще установява какво точно липсва и в какви количества.  

Железопътният холдинг открай време е на издръжка на данъкоплатците, но в последните години и дълговете му, и държавните субсидии започнаха тревожно да нарастват. Според одит на Сметната палата през 2008 държавата е покривала 57% от разходите на дружеството за основна дейност, а през 2009 - вече почти 70%. За последните две години от бюджета са отделени 370 милиона лева за подпомагане на железопътния транспорт. Според одиторите ръководството на БДЖ не е осигурило надежден контрол за харченето на субсидиите и обществените поръчки. Междувременно всички досегашни опити за преструктуриране и съкращаване на щата се блокират от заплахи за стачка на служителите.