Между 7 и 9 ст. се изкупуват яйцата от птицефермите при реална пазарна цена от 10 ст. и половина, жалват се производители. Пазарът на яйца е в стагнация заради кризата. Потреблението е намаляло, отчитат от бранша. Новата форма на етикетиране на яйцата с лазерен печат ще оскъпи допълнително продукцията. Българската агенция по безопасност на храните провери как се спазва новата наредба за регистриране на яйцата в един от складовете край София. Нарушения не бяха открити.
Директорът на отдела за Контрол на храните в агенцията д-р Любомир Кулински заяви пред медиите, че лазерния печат, който наподобява баркод дава много четлива информация за произхода и начина на отглеждане на птиците.
Въпреки че употребата на обикновен печат за етикетиране на яйцата не е забранена, в много случаи той се размазва или надписът не се чете. Тогава инспекторите по контрола на храните налагат обичайните санкции.
Любомир Кулински сподели, че при установени нарушения, съответната партида се спира от разпространение на пазара и се съставят актове за нарушение по закона за ветеринарно- медицинската дейност. Като при първо нарушение глобите могат да “бъде от 500 до 1500 лв. за физически и юридически лица, а при второ и трето - те нарастват многократно и могат да стигнат до 10 и повече хиляди лв”.
Никола Тодоров, който от 6 години отглежда 18 хил. кокошки носачки в птицеферма, изградена със средства от САПАРД, използва присъствието на инспекторите и медиите днес, за да се жалва от изкупната цена на яйцата. Той заяви, че високите цени на зърното и фуражите многократно оскъпяват продукцията, което затруднява работата.
На самите яйца не е обозначен срок на годност. Крайната дата е отбелязана на кутията или кората с яйца. Обикновено тя е 28 дни при съхранение от 5 до 18 градуса.