Ръст на пазара на биопродукти в България

Увеличението за 2010 г. е двойно спрямо 2009 г.

08.04.2011 | 16:50
Ръст на пазара на биопродукти в България
Ръст на пазара на биопродукти в България

България изостава в производството и търговията с биопродукти, стана ясно по време на форума "Развитие и приложение на европейските стандарти в биопроизводството". Изоставането се дължи на липсата на синхрон между българското и европейското законодателство, както и на неизпълнението на националния план за биологично земеделие. Наред с това административни пречки затрудняват усвояването на европейските средства в сектора.
"Усвояването на средства от Европейския Съюз за биоземеделие е още много ниско,” подчерта евродепутатът Надежда Нейнски. Според представители в бизнеса усвоените евросредства са под 3 %. Нейнски разкритикува несъвършенствата в законодателната база и ниската адаптивност българските закони към европейските. Това е сред водещите причини за фалит на част от фирмите, поради невъзможността да си възвърнат средствата, които са инвестирали.
По-рано тази седмица, Европейският парламент изрази дълбока загриженост за "изключително високия процент" на измамите в България по програма САПАРД през 2009 година. Той е най-високият сред всички анализирани фондове на земеделието.
По думите на Надежда Нейнски “много хора злоупотребяват с логото на биопродуктите и без да имат сертификат, предлагат такива на пазара."
Въпреки кризата, пазарът на биопродукти в Европейския съюз нараства с близо 15% всяка година. Що се отнася до България – биопродуктите заемат 1% от общия пазарен дял на храните. Въпреки това, производителите и търговците са оптимисти.
"През 2006 г. имаше само два биомагазина в София, а през 2011 г. вече са 15,” отбеляза председателят на асоциацията на биотърговците Живко Джамяров.
Има тенденция за откриване на биомагазини и в други градове, а също и за появата на биовериги, които са изцяло специализирани, коментира още Джамяров. Той подчерта, че големите търговски вериги също започват да обръщат все по-голямо внимание на биопродуктите.
В същото време, от асоциацията съобщиха за трудности с облекченията за търговците. “В момента в България  ДДС ставката за биопродукти е 20%, за разлика от други държави, в които е 5%," заяви Джамяров.
Цените на биопродуктите са по-високи, защото биопроизводтвото е много по-трудоемко, а добивите са с 80% по-ниски. Производителят минава труден процес на сертификация, свързан с много високи разходи. Освен това биопроизводството е свързано с по-голям риск при реализацията и съхранението на продуктите.
“Една голяма част от нашите пазари са в чужбина, а българският пазар тепърва прохожда и затова е необходимо насърчаване от съответните институции,” подчерта Албена Симеонова, производител на биопродукти. От друга страна, “българският потребител е подготвен, когато става въпрос за майки и за хора, които са загрижени за здравето си," отбеляза още Симеонова.
Изграждането на биоикономика до 2020 г. в Европа е един от приоритетите на водещата инициатива "Съюз на иновациите" на Стратегия 2020. България не може да се конкурира с големите държави - производителки на биопродукти по отношение на количеството. Но е конкурентна по качество. Това е и целта, която нашите политици и производители са си поставили.