Изпитанията пред "Южен поток" след намесата на Брюксел

Проектите у нас се оценяват спрямо това кой ги предлага, а не от икономическата изгода, смятат експерти.

18.12.2013 | 17:38
Изпитанията пред

Русия ще се съобрази с европейските правила и „Южен поток“ ще бъде реализиран. Тази прогноза направи енергийният експерт Атанас Тасев по време на дискусия за изграждането на газопровода.

„Южен поток“ сега ще бъде обект на преговори между ЕК и Москва и ще бъде направен опит да бъдат изгладени различията в няколко области – по отношение на собствеността на тръбите, на достъпа на трети страни до мрежата и определянето на транзитните такси.

Едно от решенията, например, е Русия да отстъпи и в съвместните дружества във всяка една държава съотношението на собствеността на капитала да бъде 51% към 49% в полза на националната компания. В момента в повечето страни "Газпром" и съответният оператор държат по 50% от капитала на съвместната компания.

Това едва ли ще бъде прието от Русия, но могат да бъдат потърсени по-гъвкави форми, коментира от своя страна адвокат Светлана Кортенска.

По отношение на достъпа на други компании по тръбите чисто технически това е възможно да се случи и в точки по трасето, но икономическа изгода от това липсва. Трябва да бъдат изграждани скъпи компресорни съоръжения, които да нагнетяват газ, а количествата няма как да бъдат много големи – никъде по трасето няма находища на природен газ.

Битката е за достъпа на входната точка, а тя е на територията на Русия, категорични бяха експертите. Те обаче посочват, че няма как Русия да остави свободен капацитет, който да бъде предложен, ако се появи желаещ, защото това ще оскъпи проекта. Много по-реалистично е компании, които искат да използват тръбите, да се ангажират още сега и да се присъединят към консорциума при договаряне на банковото финансиране за изграждането.

Според Константин Стаменов, председател на Управителния съвет на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори, заплахата за „Южен поток“ не е инвестицията, която трябва да се вложи за изграждането, а местният добив – шистов и конвенционален, в Европа. Тогава търсенето на руски газ ще намалее значително.

Той направи паралел с шистовата революция в САЩ, където цената на природния газ е значително по-ниска, а страната дори се готви да започне да изнася суровина след 2017 година. Консумацията на природен газ в Европа расте, но не е реално тя да бъде покрита само от руска суровина, коментира още той.

За Стаменов обаче това не са краткосрочни заплахи и „Южен поток“ е добре дошъл за бизнеса у нас сега.


Политическото говорене

„Южен поток“ страда от политическото говорене, категоричен беше пък Владимир Каролев. Според него в момента има много митове, свързани с газопровода, които се лансират свободно в обществото. Газопроводът не е българо-руски проект, нито ЕК ни наказва по някакъв начин заради плановете ни за изграждане. От друга страна той няма да доведе до хиляди работни места и не е в състояние да осигури стабилност за икономиката на страната, заяви експертът.

„И с „Южен поток“ и без него, страната няма да пропадне“, обясни Каролев и допълни, че по време на строителството ще бъдат наети около хиляда души, а след това постоянните работни места ще бъдат 250.

Крайно време е да се случи един голям инфраструктурен проект, защото той ще привлече инвеститори и в други области, категоричен беше той.

За последните 20-25 години няма реализиран нито един голям проект, допълни и експертът Пламен Русев, бивш директор на „Бургас – Александруполис БГ“.Според него това се дължи от една страна на недалновидност на политиците и посочи за пример проекта „Син поток“, който през 1998 година беше определен като технически невъзможен. Турция обаче прие изграждането на този газопровод и той вече функционира.

Една от слабостите на България е, че разглежда проектите на база на това кой ги предлага, а не дали са изгодни за страната. Освен това големите проекти не могат да бъдат изпълнени в мандата само на едно правителство и така се получава и това засилване и утихване на работата по тях, което наблюдаваме.

Русев посочи още и корупцията като причина големи международни проекти да не се случват в страната. При тях възможните „такси“ са толкова незначителни, че не удовлетворяват политиците.

„Южен поток“ и България

„Южен поток“ е последният влак за България, коментираха още експертите. Според тях, след всички дебати и проекти досега, само този газопровод е останал жизнеспособен. Той не толкова диверсифицира, но прави по-сигурни доставките на природен газ.

Страната ни е с под средното за ЕС ниво на енергийна зависимост – 40%, спрямо 48% за Европа. „Това се дължи на ядрената енергетика, не важи за газа“, коментира Атанас Тасев.