Символите от миналото придобиват ново значение в изложбата на художника Йонко Василев. Експозицията на един от най-обещаващите съвременни художници се случва между четирите стени на негово ателие, лаборатория, изложбено пространство, обживeна реалност.
"Нещата са свързани - символите от прехода, от близкото минало, от комунизма, са добре познати на много поколения и това е метод чрез метаморфоза да задам по-съвременни въпроси на публиката", обясни художникът в студиото на Bulgaria ON AIR. Заедно с него в дискусията за миналото и настоящето участваха кураторът Цветелина Анастасова и Тео Чепилов.
"Това е един кабинет, който е събрал изкуство, направил е колекция, която представлява неговото желание - какво изкуство би искал да види. Има колецкии от дискове от музиката която го е вълнувала тогава, има една колекция, която е посветена на синия цвят, всичките му обекти са трансофмирани - те са живяли с Йонко в стаята", обясни Анастасова.
Петолъчката и Ленин без уши са най-видните експонати в изложбата.
"Лидерите на онова време не са слушали народа си и оттам идва метафората Ленин без уши", обясни аврторът.
А според Чепилов интересът на по-младото поколение към 80-те е предизвикан от тематиката на онова време.
"При тях има интерес - слушали са стара българска музика, гледали са филми - не съм им рязали косите, не са се редяли на опашки с купони, радват се на тематичната част на нещата", анализира той.
"Младите не са запознати. За нас това е било преломно време, но ние не сме останали откъснати от символите, ние сме свикнали нещата да са сега, веднага. В онази епоха, когато ни се слагаха връзките с шамари, имаше сигурност и нашите родители са ни учили да търсим сигурност, а в днешно време сигурността не е никаква стойност", добави Анастасова.