fallback

Хаос на имотния пазар: Закъснение при вписването на сделки

Към момента се вписват сделки с дата 2 септември

20.09.2016 | 22:12 Автор: Ирина Георгиева

Хаос на имотния пазар. По закон при покупка на жилище нотариалният акт трябва да бъде вписан в имотния регистър в срок до 3 дни, документите да бъдат проверени и върнати на собственика.

Зрители на Bulgaria ON AIR обаче сигнализираха за сериозен проблем. Оказва се, че техническата обработка на документите се бави с около 15 дни.

Нели Петровска е адвокат с 25-годишен юридически стаж. През годините е ръководила сделки на стотици фирми и физически лица. Преди два месеца се сблъсква с Параграф 22. Нейни клиенти извършват покупко-продажба на имот с ипотечен кредит. Сделката е сключена пред нотариус на 29 юли. По надлежния ред следва вписване в Имотния регистър. От това зависи всичко - от получаването на кредита до влизането в имота. Оказва се обаче, че обработката на документи се бави.

"Изведнъж се оказва, че Агенцията по вписванията върви с 16 дни назад. Те не вписват така, както е разпоредено по Закон, а вписват, когато могат или намерят за добре, или когато успеят", обясни адвокатката.

Седмици по-късно адвокат Петровска все още няма яснота.

"Има голяма вероятност да се извършват злоупотреби - да се ипотекира от някой втори път, трети път този имот. Може да се продаде на друго лице", алармира тя.

От Агенцията по вписванията категорично отричат възможността за злоупотреби. Допълват, че сделките се вписват на време, но техническото обработване се бави.

"Хората искат да видят докрай вписания акт в електронната система, защото само там се вижда кои са страните участници, но това не накърнява техните интереси. Самото вписване става още в деня на постъпването на документа", коментира Пирин Соколов, регионален директор, Агенция по вписванията, София.

Според статистиката ежедневно в София се получават между 500 и 700 заявления за сделки с имоти. Персоналът с Имотния регистър обаче е 36 души. На практика всяка една минута трябва да се вписва по една сделка. Казано по-просто, това е физически невъзможна задача.

"Физическите възможности също имат граници. Например една част от една частна нотариална кантора или частен съдебен изпълнител, те самите разполагат със служители по 30-40 души, а ние с 36 души искаме да обслужим целия този документооборот на над 250 нотариуса и частни изпълнители", коментира още Соколов.

"Просто да кажат - Колеги, нотариуси, адвокати, граждани на България, не правете нищо лятото със своите имоти. Просто не правете. Ние затваряме Агенцията през лятото, защото и хората там са хора и искат отпуска, разболяват се и т.н. - Ние не можем да се организираме", посочи адвокатката.

Към момента се вписват сделки с дата 2 септември. Обмисля се командироването на служители от страната. За проблема е уведомено и правосъдното ведомство.

fallback
Още от България
fallback