Два основни варианта има за строителството на АМ "Струма" в района на Кресна. Първият е тунел с дължина около 15 км, а вторият е алтернатива магистрала - да се използва сега съществуващото трасе. Това коментира главният експерт на Българския ловно-рибарски съюз Румил Лачев за БНР. Според него и оттам идва напрежението - почти всички, които са били на общественото обсъждане, са поискали вариантът за "тунела" да отпадне изцяло.
Така предвидената тръба на тунела ще остави град Кресна встрани от магистралата и би обрекла града на запустяване, а красивото Дефиле ще остане скрито от хилядите пътници, предупреди той.
"Пътувал съм много по света. Хората почти навсякъде избягват и само в краен случай се правят такива дълги тунели. Един такъв красив район би трябвало да бъде оставен да бъде ползван от хората като цяло", смята той.
Предложението за тунел е направено през 2007 г. от жители на Кресна, които са го аргументирали с възможностите за развитие на туризма, тъй като магистралата неминуемо ще унищожи търговията в града, припомни членът на УС на Сдружение за дива природа "Балкани" Андрей Ковачев. По думите му другият мотив е виното:
"При всяко едно строителство на магистралата през Кресненския пролом ще се засегнат точно най-ценните земи за производство на керацуда в територията. Това вино произхожда точно от района на Кресна. То е характерно само за България. Тези две неща бяха мотивите тогава", посочи Ковачев.
Първоначалното предложение е било за пет изхода на магистралата, а не за дълъг тунел, решението за който е било взето от правителството на Борисов през 2010 – 2011 г., допълни той.