С 60% поскъпнаха билетите за градския транспорт в София от 1 юни. Това поскъпване обаче доведе до странични ефекти, пише БНР. До тях са достигнали оплаквания на гражданите, че освен автоматите, монтирани в превозните средства на масовия градски транспорт, и касиерите в бутките за билети, и шофьорите закръгляват сумата от 1,60 лева до 2 лева с оправданието, че нямат дребни. Така поскъпването става 100%.
Автоматите в столичния градски транспорт не връщат ресто, потвърди заместник-директорът на Столичен електротранспорт Иво Василев. В наредбата на ЦГМ пише, че закупуването на билети става с точно приготвена сума.
Директорът на Столичния метрополитен инж. Стоян Братоев от своя страна коментира, че ако на пътник се случи касиер или шофьор от градския транспорт, който да откаже да върне ресто, може да бъде подадена жалба.
Какви обаче са правата на хората, когато продавачи на билети от бутките за билети, шофьори или контрольори, отказват да върнат ресто, подобно на автоматите в градския транспорт, обясни адвокат Валентина Каменарска:"Всеки един търговец, когато продава една услуга и иска някаква определена цена за нея, е длъжен да си осигури начин и средства да връща ресто на клиентите. Това е задължение на търговеца. Клиентът е длъжен да плати – дали в жълти стотинки, дали в голяма банкнота от 100 лева – това е негово право, той си плаща услугата и това е неговото задължение."
По думите й, когато търговецът не връща ресто или автоматите му не връщат, се получава неоснователно обогатяване на търговеца и това произвежда една сива зона.
"И аз не знам как ЦГМ счетоводно ще си изпише тези допълнителни приходи, защото те нямат никаква обосновка. Въпросът е, че ако всеки, сам по себе си започне да претендира 40 стотинки, би било невъзможно, но ако всички заедно претендират, би се получил един много хубав колективен иск за неоснователно обогатяване към Общината и по-точно към ЦГМ", обясни тя.