Чуден е начинът, по който "уважаемите" управляващи се стремят да направят от България европейска страна и от София европейска столица. На фона на икономически нестабилното положение, те обичат да ни карат да си мислим, че всичко, което правят, е с цел всеобщото европейско благо на иначе балканското ни сиво ежедневие и че видите ли, с тази и тази инвестиция ще направят от нас европейски граждани. Но тези граждани стават уж по-доволни, а дефакто са същите. Живеят по европейски с иначе НЕевропейски заплати, пенсии и стипендии и се чудят къде им изтичат парите всеки ден, без да им остава нищо настрани.
Но спокойно, "уважаеми" управляващи, всичко ни е европейско. И боклуците по улиците, и джебчиите по ъглите, а вече и бежанците!
Всичко ни е европейско. Цените на храните, на тока, на консумативите, на водата също, а вече и на билетите за градския транспорт.
Всичко ни е европейско. Само доходите ни остават български.
Увеличаването на цената на билетчето с 60% е поредният обир по европейски и уж начин да се модернизират автобусите, тролейбусите и трамваите, за да стане транспортът по-удобен и привлекателен, както и да се накарат хората, подобно на тези в големите европейски столици, да ползват карти, вместо еднократни билети. Хубаво, добра идея! Но дефакто има дупка в бюджета от милиони левове и тя трябва да се закърпи. С парите на бедния гражданин.
Не разбирам защо проблемът трябва да се решава отзад напред? Не е ли по-удачно и логично първо да се мисли как народът да излезе от мизерията, в която е затънал от години, тоест да се увеличат заплатите и пенсиите, за да може всеки да си позволи прословутото билетче, и чак след това да се увеличава то? Не е ли по-удачно първо да се спазва маршрута, да не закъснява транспортът с по 20 до 40 минути в най-големите студове и най-адските жеги и чак тогава да се повишава цената за ползването му?
И още нещо - привлекателен градски транспорт не означава ли да бъде поне евтин? И разстоянията в европейските столици колкото разстоянията в София ли са?
Защо, когато има дупка в бюджета трябва да се бръкне в джоба на най-уязвимите хора от обществото – обикновени работници, пенсионери, учащи? Защото това са хората, които предимно се возят в градския транспорт. Това е човекът, който става всяка сутрин в шест и работи до шест, за да си плати европейските данъци, с иначе НЕевропейската си заплата. Това са учениците и студентите, които като завършат напускат европейската ни страна, това са пенсионерите, които вечно се надяват на по-добри дни, а всъщност броят и последните си стотинки за хляб, а вие, "уважаеми" управляващи, искате и тях да им вземете... за транспорт?!
Тези онеправданите групи най-малко трябва да кърпят дупки в бюджета и да поправят вашите грешки, но точно те са заставени да плащат по 1,60 лв. за билет за градския транспорт. И ще плащат. Нямат избор. Все пак трябва да стигнат от точка А до точка Б. Но вие, "уважаеми" управляващи, няма как да усетите това увеличение и начинът, по който то се отразява на джоба им, защото идея си нямате как живеят тези хора.
85-годишният дядо Явор, който е пенсионер и инвалид също иска да живее като "европейски дядо", но българската му пенсия не му позволява друго освен скромно ежедневие.
"Не съм съгласен да има увеличение!“, категоричен е Явор, "Ти си пенсионер. Искаш да отидеш примерно в "Младост". Два транспорта сменяш. Един и шейсет и един и шейсет – три и двайсет. И три и двайсет на връщане, общо шест и четиридесет. Ако дадеш тази сума, ти цял ден ще гладуваш."
За пояснение, че увеличението се прави с цел модернизиране на превозните средства на градския транспорт, възрастният мъж казва:
"Глупости! Толкова пари имат. Те да се организират да не се харчат пари за глупости и да наложат по-добър контрол срещу гратисчиите. Така ще си съберат пари, но те не могат да се организират да го направят.“
"Как пък я измислиха тази цена от 1,60? 1,50 поне да го бяха направили, да е кръгла сума. Представям си как отброявам на шофьора точно приготвена сума от лев и шейсет. Скандално!", недоволства Биляна, студентка.
Ралица, брокер на недвижими имоти, която на ден по няколко пъти сменя трамваи, тролеи, автобуси и метро, е на мнение, че от общината трябва да реализират проекта, който са решили да направят, и едва тогава да поскъпнат билетите.
"Поскъпването на билета е пълно безумие! Не виждам на каква основа е то. Този билет не покрива качеството от към превозни средства. И още – как може да обявят такава цена, при положение че минималната работна заплата е 420 лева. Това е неадекватно", възмутена е тя. "Тъй като това е общински транспорт, смятам, че разходите трябва да се поемат от общината, не от нас. Може би след като го направят, едва тогава да плащаме по-висока цена, защото така ще знаем за какво плащаме, а в момента нямам представа дали ако дам за билет 1,60 лв., на другия ден тролеят, с който се движа, ще бъде нов", казва Ралица.
Търговката Ани, която родом е от Костинброд, но повече от 20 години живее в София, обаче е на противоположно мнение. Тя е "за" увеличаването на цената на билета за градския транспорт, тъй като общината е направила много инвестиции през годините.
"Знам транспорта от едно време. Нищо не е същото, всичко много се промени", разказва тя. "Кола нямам, аз съм доволна от градския транспорт. С трамвай №5 пътувам всеки ден, супер трамвай е. От метрото също съм много доволна", посочва Ани. "Всичкото това модернизиране на транспорта от едно време е вследствие на много инвестиции. Затова е нормално да има поскъпване на билета."
По думите й с вдигането на цената се стимулират хората да си купуват карти, ощетени ще са само гостите на столицата и тези, които инцидентно ползват градски транспорт.
"Пенсионерите, болшинството от хора, пътуват с карти и тях увеличението няма да ги засегне", заключва Ани.
Чудно е всичко в нашата страна, тръгнала да става европейска. Вярно, че в големите европейски столици транспортът е скъп, но там и заплатите не са малки. На никой не му пука дали ще се увеличи билетът с шейсет цента или пенса. Но на нас ни пука, защото нашите заплати са си български на фона на всичко "европейско", което ни заобикаля. Заедно с "европейските" ни управляващи, които се научиха и да ни лъжат по европейски.
преди 8 години