Всяко четвърто дете е ставало обект на онлайн тормоз. Данните са от Центъра за безопасен интернет. Най-често става дума за нападки от страна на ученици спрямо техни връстници.
С китара в ръка и игрови подход психолозите в столично училище се борят с негативните тенденции при общуването на малчуганите. След свежото начало на часа започва разговор по темата - "Какво означава кибертормоз".
За децата кибертормозът е опасен, "защото някой се запозна с момче, което не познава и това момче може да е престъпник“. Или - "човек прави фалшива страница на друг и качва негови снимки, подиграва се, пише гадни коментари на снимките му“
Въпреки разговорите в час посегателства в интернет пространството не намаляват. Дори напротив – пада възрастовата граница на децата, които стават жертви на онлайн тормоз.
Атаките най-често се извършват с цел просто шега. Малко от подрастващите обаче си дават сметка за последствията, обясни пред телевизия Bulgaria ON AIR Станислав Пандин, психолог.
По думите на Диян Стаматов, зам.-министър на образованието, заради подобни посегателства децата дълго не ходят на училище, защото се чувстват силно притеснени, неприятно им е от обидите, които се разпространяват в мрежата, и поради тази причина трябва да се помисли за санкциониране на подобно поведение.
Експерти поясняват, че действията ни в интеренет са една хиперболизирана картина на действителността. Там вършим неща, които иначе не бихме си позволили в реалността.
Георги Апостолов от Центъра за безопасен интернет поясни, че броят на инцидентите нараства, по-голям брой от тях са силно сексуализирани, ако допреди две години случайте на онлайн тормоз беше създаването на фалшив профил, от името на еди кого си, обиди срещу други или хакнат профил.
"Сега основно тендецията е по линия на сексуалното насилие или така нареченото онлайн насилие по полов признак", допълни той.
Модел номер 1 - някой, който е тормозен в училище по принцип. Тормозът продължава и онлайн по много повече канали.
Модел номер 2 - детето, което е тормозено в училище, си го връща, като тормози тези, които са негови мъчители, тормози ги през анонимността през интеренет.
Проблемът с поведението на децата в интернет ще бъде частично решен с влизането в сила на новия училищен закон. Съгласно него всяко училище трябва да направи свой етичен кодекс, с който да регламентира и поведението в социалните мрежи.
Психолозите съветват учителите да са приятели с учениците си във Facebook, а децата да научат важните уроци в онлайн пространството от малки.
От Центъра за безопасен интернет все пак отчитат спад на сигналите при онлайн тормоз. Според експерти обаче това съвсем не е знак, че посегателствата намаляват. По-скоро се превръщат в рутина, с която свикваме.