Дневните, тримесечните и шестмесечните винетки са неефективни, твърди Павлова

Разходите за тяхното производство, дистрибуция, продажба и контрол нарушават устойчивостта на системата

24.04.2016 | 15:45 Редактор:
Дневните, тримесечните и шестмесечните винетки са неефективни, твърди Павлова
Дневните, тримесечните и шестмесечните винетки са неефективни, твърди Павлова

В нито една от седемте държави от Европейския съюз (ЕС), които прилагат винетна система, няма въведени нито дневни, нито шестмесечни и тримесечни винетки. Това е причината и в България да няма такъв тип винетки, именно защото анализите показват, че са неефективни. Това заяви министърът на регионалното развитие и строителството Лиляна Павлова пред БНР в коментар на предложения за въвеждане на дневни и шестмесечни винетки.

Дневните, тримесечните и шестмесечните винетки струват много повече за гражданите, посочи още тя. По думите й разходите за тяхното производство, дистрибуция, продажба и контрол са неефективни, нарушават изцяло устойчивостта на системата и не водят до добър контрол и приходи.

Министър Павлова подчерта, че целта на тази винетна система е да плаща за пътищата и с приходите от тези такси да се реинвестират и да се ремонтират пътищата. 

Не може да си позволим да ремонтираме стремително пътища, а трябва да разчитаме на приходите от тяхното ползване, продължи тя. И коментира въвеждането на електронната винетна система.

"Неслучайно ние взехме решение да минем към смяна на модела на използването на пътищата и тяхното заплащане, която да доведе до този по-справедлив подход, за който всички се борим. А именно леките коли да плащат винетка и то електронна и там контролът ще е по-добър", каза регионалният министър. И уточни, че така те ще бъдат с валидност 12 месеца без значение в кой месец е закупена. Това ще стане веднага щом електронната винетна система бъде въведена, каза Лиляна Павлова.

Бъдещите стикери няма да се плащат за всички пътища, каза още министър Павлова. По думите й от 20 000 км републиканска пътна мрежа, 20 000 км общинска мрежа общинската става изцяло безплатна, а от републиканската безплатн и ще са над 3500 км пътища. Това са малките, третокласните пътища, които свързват малки населени места, посочи Павлова.

В момента е обявена третата процедура за избор на изпълнител, който да реализира на практика т. нар. тол система, уточни Лиляна Павлова. Срокът за подаване на документите е до края на май, "така че се надявам, ако успеем да изберем изпълнител, през лятото на тази година веднага да започне реализация". Първият етап –въвеждането на системата, ще трае от 8 месеца до 1 година.

"Надявам се, че ако започнем от есента на тази година, есента на другата година да имаме една работеща винетна система", очаква Павлова.

По повод предложението на министър Ангелкова процент от приходите в туризма да бъдат насочени целево за пътните дейности, Лиляна Павлова заяви, че всяка една инвестиция е инвестиция в бизнес, икономика и туризъм. 

Проверката на процедурата за изграждането на новите два участъка от магистрала "Хемус" не откри незаконосъобразни процедури, каза още министър Павлова. Избраните да строят фирми имат изрядни документи и са изпълнили качествено достатъчно поръчки. 

Министърът на регионалното развитие допълни, че пътната агенция има готовност да осигури и обособи алтернативни маршрути и обходи, ако българските превозвачи наложат пълна блокада на гръцката граница по Великден и Гергьовден. 

Ремонтите на магистралите ще бъдат спрени след празниците, за да не пречат на пътуващите, обяви още Лиляна Павлова. 

Още новини и икономически анализи четете в Investor.bg