fallback

Телефон 112 – вместо да улеснява, създава трудности

Системата забива заради малката памет и операторите записват сигналите на листче

08.04.2016 | 10:44 Автор: Василия Пейчева

Вместо да улесни хората в нужда, спешният телефон 112 им създава допълнителни затруднения, алармираха медици пред "Труд".

Причината е, че системата не се поддържа и често забива заради малката памет, в която се съхраняват записите. На операторите се налага да пишат на хартия и след това да четат записките си на Спешната помощ, на пожарната или на полицията.

При ръчна обработка са необходими 8-10 минути за приемане на сигнал, а обажданията не могат да бъдат локализирани.

От май 2015 г. системата се поддържа с доброволен труд от IT специалисти на МВР. Причината е, че ведомството на Румяна Бъчварова няма пари да сключи договор с фирмата, която е спечелила обществена поръчка за 3,9 млн. лв.

"Оператори на 112 без медицинско образование снемат анамнези, правят грешки с локализацията на случаите и не могат да преценят дали пациентът не е агресивен", коментира председателят на Националната асоциация на работещите в Спешната помощ д-р Десислава Кателиева.

"Вместо на адрес във Варна линейка се оказа на улица със същото име, но в София", разказа д-р Мая Рашева, шеф на Спешната помощ в морския град.

За подобни проблеми разказаха и медици от София, Пловдив, Русе и Бургас.

Депутатът от БСП Георги Гьоков пък разказа, че негов познат бил питан от оператор на 112 "от кой Гоце Делчев" се обажда - от града, от квартал или от улицата.

Вместо да търсят решение на проблема, от вътрешното министерство съобщават, че ще изградят изцяло нова система за спешни повиквания.

"Предстои да се създаде междуведомствена работна група, която да направи концепция за системата", обеща зам.-министър Красимир Ципов.

По първоначален план системата трябваше да заработи до края на септември 2008 г., но това не се случи. Забавянето беше порицано от Брюксел, който заплаши България със съд.

В края на 2008 г. телефон 112 беше пуснат (струваше около 34 млн. лева) с ударни темпове и с много компромиси по отношение на софтуера.

"Контракс изгради цялата система (инфраструктура, хардуеър, контролни центрове, обучения ) срещу близо 27 млн. лева, а софтуерът е разработен и доставен като пакет от Сименс, и именно той не работи", обяви пред Dnes.bg Йордан Йорданов, мажоритарен собственик на една от най-гоемите IT фирми в компютърния бранш у нас "Контракс" ООД.

"Софтуерът е сложен и не може да се разработи току-така. Контракс никога не е поддържал този софтуеър, той е поддържан от представители на Сименс за България, а МВР не е сключил договор за поддръжка с тях", уточни Йорданов.

fallback
Още от България
fallback