Основната цел на повишаването на цената на билета за градски транспорт в София е да се стимулира ползването на карти, които от една страна гарантират стабилни приходи на транспортните оператори, а от друга - имат голям принос в борбата срещу гратиса.
Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова в интервю за БНР.
"Това е европейска практика. Във всички европейски столици цената на единичния билет е висока, за разлика от картите, които поевтиняват чувствително многократно пътуването", посочи още Фандъкова. Тя допълни, че в бъдеще се предвижда и нова система за таксуване, която да позволи и таксуване за време или разстояние.
"Центърът за градска мобилност, който ръководи градския транспорт в София, имаше задача да направи точен икономически анализ на дейността на всички транспортни дружества и да предложи промени в тарифната политика. Това е експертен доклад, който сега тепърва влиза за разглеждане в комисиите на столичния общински съвет. Центърът за градска мобилност трябва да защитят всяко число, което са подали в икономическата рамка. Крайното решение ще бъде взето от Столичния общински съвет. Предполагам, че следващите седмици ще има дискусии в съвета по този повод", заяви още кметът на София.
Предложението на Центъра за градска мобилност е от 1 юни картите за еднократно пътуване в столицата да станат 1,60 лв., а талонът от 10 билетчета от 8 да скочи на 12 лв.
Фандъкова посочи, че е дала задължително изискване цените на картите да останат същите, но в същото време да се даде отчет колко е реалната цена на единичния билет:
"Това е важно, за да може да гарантираме на хората, които пътуват всеки ден, възможността да пътуват изгодно. И в момента разчетите показват ясно, че пътуването с едномесечните карти излизат под 50 стотинки на единично пътуване. За хората, които пътуват с преференциални карти, това е и много по-малко", допълни Фандъкова.
Тя уточни, че цените на картите остават, защото е важно хората да имат стимул да пътуват с градския транспорт, а в същото време той да се развива и модернизира. “Важно е градският транспорт да се развива. Това дава възможност на хората да пътуват по-комфортно”, отчете Фандъкова и отново посочи, че до 2019 година се цели всички автобуси да бъдат обновени и средната възраст на автобусите да бъде както в Европа – 5-7 години.
Столичният кмет коментира и проведеното през седмицата антитерористично обучение в София, както и драмата около хотел “Плиска”. “Операцията беше важна, но важни са също така изводите. Всички служби, които участваха, трябва да направят анализ и всички заедно да предприемем мерки за отстраняване на евентуални слабости в комуникацията”, посочи тя.
Фандъкова призна, че в последно време са зачестили сигналите за изоставени багажи, но всеки един от тях трябва да бъде вземан под сериозно внимание.