За изминалата 2015 г. Комисията за защита на потребителите (КЗП) е успяла да удовлетвори над 70% от получените жалби. Това написа във Фейсбук председателя на КЗП Димитър Маргаритов.
„За мен е добър знак това, че продължава да расте броят на хората, които се обръщат към нас, тъй като това означава поне две неща - повишено доверие в институцията и по-висока потребителска култура. През миналата година ни потърсиха над 20 000 граждани – близо с 4000 повече от предходната", отчете се Маргаритов.
Статистиката на КЗП сочи, че нарушенията за изминалата година са намалели с около 10%, а решениете в полза на потребителите рекламации са се увеличили с 12% спрямо 2014 г.
За това време общият брой на жалби и сигнали в КЗП е достигнал 20 453.
Най-честите казуси сред потребителите са свързани с комуникационна техника (37%), обществени услуги (19%) и битови уреди (11%).
Следват ги жалбите във връзка с ползване на битови услуги (6%) и закупуване на обувки и кожени изделия (6%). Пет на сто от жалбите касаят дефектна аудио-визуална техника. Гражданите са търсили съдействието на КЗП и при ситуации, свързани с пазаруването на храни и напитки (3%), посочват още от институцията.
Най-малко са били оплакванията във връзка с позлване на туристически услуги, потребителски кредити и покупки на облекла.
По-голям е и процентът на случаите, в които КЗП е успяла да помогне на гражданите извън жалбите за рекламации. Това се наблюдава най-вече при случаите, свързани с онлайн пазаруване.
Този сектор бележи и най-голям спад на нарушенията. С около 35% е намалял през миналата година броят на случаите, в които интернет търговците не са предоставили задължителната по закон предоговорна информация.
Близо два пъти по-рядко се среща най-често констатираното в предходни периоди нарушение – съкращаването на 14-дневния срок за безусловен отказ от онлайн покупка.