Да се спре с политизирането на историята. За това призоваха група историци днес на пресконференция, породена от трусовете в образованието и новите учебни планове. Според експертите децата днес трябва да се учат на толерантност, но историята не бива да се адаптира към настоящето.
Терминът „съжителство“ вместо „османско робство“ не фигурира в проектите на учебните планове по история, са категорични учените. Проектите за новите уроците по история за 6 клас проследяват устройството на Османската империя, бунтовете на българите срещу чуждото владичество и репресиите върху народа.
Според историците обаче, от главата на българина трябва да се избие представата, че робството е било само поредица от колене, убиване и насилване. В него е имало и ежедневен живот.
"Където няма как да няма съжителство, там няма как да няма, защото иначе взаимните влияния, които ние откриваме на всяка крачка няма да съществуват. Според мен никой не се е опитвал да въведе терминът съжителство", коментира проф. Христо Матанов.
Термините османско присъствие и съжителство са лишени от смисъл твърдения и изкуствено наложени от чужди фондации през годините, смятат историците. А трусовете в образованието от последните дни са пореден опит партиите да се възползват от обществената чувствителност към историята.
"Но крайно време е да се спре с политизирането на историята. Това, че децата трябва да се учат на толерантност в 21 век не значи, че трябва да приспособяваме историята към днешното време. Ние не можем да фалшифицираме песните на Чинтулов и стихотворенията на Ботев" , коментира академик Георги Марков.
Учените призоваха БАН да се произнесе по казуса с османското робство. Тъй като според историците в момента се прави експеримент за обезродяване на България и се работи с европейска идентичност.