Край на невярната информация в Интернет

Българска компания разработи специален софтуер, който открива слуховете в Интернет.

27.12.2015 | 17:32 Редактор:
Край на невярната информация в Интернет
Край на невярната информация в Интернет

Може ли да се сложи край на невярната информация? Българска компания разработи специален софтуер, който открива слуховете в интернет пространството. Програмата разпознава дали пуснатото в социалните мрежи и въобще в Интернет потребителско съдържание е вярно или не. Разработката е на българска софтуерна компания и се финансира от Европейския съюз за научни изследвания в областта на информационните и комуникационни технологии.

Кои са последните и най-популярни слухове, кои от тях са истина и кои лъжа, и от коя част на страната идват най-много слухове? На тези предизвикателни въпроси отговор търси интелигентен софтуер, разработен от българска компания. Програмата използва огромни бази публични данни, информация от медиите и социалните мрежи.


"Тези малки топки са хора, колко по-голяма е топката, толкова повече хора разпространяват слуха. Има много топки, защото този слух се променя с времето. Появяват се зелени, червени топки – зелените са тези, които казват, че това е вярно, а червените те се появяват с времето, това значи, че се появяват хора, които отричат този слух" , коментира Лаура Толуш от софтуерната компания, разработила иновационния продук.

Интелигентният софтуер разпознава невярното онлайн съдържание в реално време засега само в туитър. Следи постовете - кой ги харесва, споделя и коментира, кой следи потребителя и какви страници харесва.

"Засега наблюдаваме 70% точност. ,Един туит е кратък и затова нямаме голяма точност, ако е голяма новината, ще бъдем по добри", коментира още Толуш.

В бъдеще програмата ще изчислява достоверността на слуховете в различни медии, езици и социални мрежи. Целта е в бъдеще не само журналисти, а и компании и обществените организации да могат да проследят разпространението и истиността на информация, идеи и други онлайн съобщения, които често влияят на общественото мнение, на акциите компаниите, държавни дългове и дори политици.


"Т.е спецификата на страната и медията, какъв вид информация ще се проверява - политическа икономическа, лайфстайл и се внася променя софтуера", коментира Милена Янкова от софтуерната компания.

Въпреки напредъка на информационните технологии, компютърните програми все още не могат да заменят критичното мислене на човека, обясняват от компанията.  Софтуерната програма, която улавя слуховете ще даде възможност човек да се доближи с един клик една идея по-близо до неистината.