Средата, в която живеем е много динамична и моделът на детството и на родителството са много различни в сравнение с преди 20 години, коментира в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR психологът Христо Монов. Повод за коментара му станаха разпространените преди дни в социалните мрежи клипове на деца, които играят кючек в час по музика.
Монов призова младите хора да не бъдат стигматизирани. Той допълни, че за тази възраст са много характерни т.нар. психологически процеси на експериментиране, на опит за опълчване срещу статуковото. – „Много често това е отчаян опит да бъдат забелязани- от обкръжението си, от родителите си”, заяви още психологът.
В търсенето на корените на проблема за възпитанието и формирането на ценностите трябва да се обърне внимание и на заложената учебна програма, препоръча още експертът.
По думите му хората, които правят новите програми са същите, които са изготвили предходните. Той допълни, че не е оптимист, че ще бъдат направени промени в облекчаването на обучителните програми. Монов посочи, че „децата прегряват” още в училище именно, защото изучват съдържание, което не е съобразено с възрастта им. – „А когато нещо не ти е интересно, изключваш,” коментира той.
„Един от най-елементарните начин да се справиш с този стрес е да друсаш кючек”, коментира още той. От думите му стана ясно, че проявите на агресия са друг възможен отговор на провокациите от средата. Монов посочи, че спортът е възможен вариант за канализиране на тази енергия.
Записването на много допълнителни извънкласни курсове според Монов се налага не толкова заради амбицията на родителите, колкото от променящата се среда и от необходимостта за попълване на липсващи знания. Психологът изтъкна, че съществуващата в България параобразователна система е много добре създадена, като по думите му приходите в нея са от порядъка на стотици милиони годишно.
Монов изтъкна, че средата в която израстват децата днес е много трудна за контрол именно заради изобилието и достъпността на информация през различни технологични устройства. Той посъветва родителите да бъдат повече време с децата си, да ги оставят да експериментират и да разговарят с тях.