Вторник, 30 октомври 2012. За пръв път от 1888 година Нюйоркската фондова борса остава затворена втори ден заради лошо време. Осем милиона американски домове са без електричество. Животът по Североизточното крайбрежие на Щатите е замрял. Докато всички очакват връхлитането на урагана Санди, се случва нещо, което за мнозина ще се окаже не по-малко зашеметяващо. Джордж Лукас – създателят на легендата “Междузвездни войни”, който многократно е показвал, че не одобрявахкорпорациите, управляващи Холивуд, и построи централата на компанията си край Сан Франциско, за да се дистанцира от тях – същият този Джордж Лукас се съгласи да продаде бизнеса на живота си на гиганта Walt Disney. За да удвоят шока, новите собственици обявиха, че пускат нови три епизода от сага, първият – още през 2015.
Реакциите бяха разнопосочни. Ентусиазмът на някои почитатели, отдавна зажаднели за нов досег с любимата си измислена вселена, се смеси с тревогата на други, че Disney ще се опита да промени тяхната "далечна галактика", за да я “продаде” на семейната публика - както направи с повечето от продуктите си.
“ДАЛИ DISNEY И ЛУКАС НЕ КРИЯТ НЕЩО?”, усъмни се в заглавие The New York Magazine. Моментът, в който бе обявена сделката, накара мнозина да заподозрат, че двете страни като че искат новината да остане в сянка. Lucasfilm е третият голям франчайз, придобит от Disney, след студиото за компютърни анимации Pixar и комикс-империята Marvel (срещу съответно 7.4 млрд. и 4.2 млрд. долара). Но The New York Magazine се съмнява, че в сравнение с тези сделки сега Disney минава твърде евтино. Оповестената цена на Lucasfilm e 4 милиарда долара – но според някои експерти франчайзът струва над 30 милиарда.
От друга страна, въпреки факта, че досега “Междузвездни войни” са продали продукти, видеоигри, билети и лицензи за много милиарди, причината Disney да купи Lucasfilm е убеждението, че може да спечели от поредицата оттук нататък. А това далеч не е гарантирано – разтеглянето й до безкрай и опитът да бъдат спечелени нови възрастови групи, за които тя е непозната, съвсем не е сигурен ход. Затова се появи и коментар, че Лукас печели повече от тази сделка.
Мнозина са на мнение, че споразумението е изгодно и за двете страни - Лукас прибира милиарди в замяна на компания, която не би могъл да развие повече, а Disney получава правото да използва някои от най-ценните персонажи в киното за последните 30 години.
Имаше и такива, които се учудиха единствено от момента, в който дойде тази новина. За тях сделката си е съвсем в реда на нещата в развлекателния бизнес, който отдавна е завзет от свръхгиганти. И е твърде типичен ход за Боб Айгър, агресивния и дързък главен изпълнителен дирекор на Disney. След покупката на Marvel някои имаха съмнения в нюха му, но всъщност само с един филм от "комиксовия" франчайз – "Отмъстителите" – Disney си изби почти половината от разходите по покупката.
ПОТЕНЦИАЛЪТ НА “МЕЖДУЗВЕЗДНИ ВОЙНИ” е основната причина Disney да сключи сделката. Филмите спечелиха 4.5 млрд. долара от продадени билети, отстъпвайки единствено на “Хари Потър” (Warner Brothers). Големите пари обаче са във франчайзинга - нито един друг филм не е печелил толкова много от продадени играчки. И макар последният епизод от поредицата да бе пуснат преди 7 години, “Междузвездни войни” продължава да бъде златна кокошка. Само през тази година анализатори от Needham очакват да бъдат продадени играчки с марката на стойност 140 млн. долара. Хитов филм през 2015 може да утрои тази сума, убедени са те.
В същото време бизнесът на Disney е все по-силно притиснат. През март компанията предупреди, че ще изгуби 200 млн. долара от провала на “Джон Картър” – най-голямата загуба от един-единствен филм в последните години. А героите от космическата сага на Лукас вече имат място в нейните развлекателни паркове, сега предстои внедряването им и в телевизионния и игралния бизнес. Сделката може да помогне на Disney в още един аспект – като подкрепи губещото й интерактивно поделение чрез успешните видеоигри на LucasArts. Достатъчно е да споменем, че скоро компанията започна сътрудничество с Rovio Entertainment Oy за играта “Angry Birds: Star Wars”.
Колкото до другата “перла в короната” на Lucasfilm – франчайза “Индиана Джоунс”, Disney не смята да я разработва. Дори да поиска да го направи, ще трябва да се справи с Paramount – разпространителя на четирите филма от приключенската поредица, който държи правата за дистрибуция на всички бъдещи продължения.
LUCASFILM ОТДАВНА Е НАДХВЪРЛИЛА първоначалните цели на своя създател. Ранчото Skywalker, където се намира компанията, се простира върху 24 квадратни километра, а бизнесът включва книги, видеоигри, търговски стоки, специални ефекти и маркетинг. Продукциите на едно от най-успешните независими филмови студиа в историята са спечелили около 20 награди "Оскар". Постепенно Лукас се превърна в лидер на една от империите, които сам не одобряваше. “Опитвах се да остана независим, за да мога да правя филмите, които исках – споделя той през 2004, може би намеквайки какво предстои. – Но се превърнах точно в онова, което се опитвах да избегна.”
Израснал в Калифорния, Лукас от малък обича независимостта. Скарва се с баща си, когато отказва да продължи семейния бизнес, за да учи филмово изкуство. Като студент в Южнокалифорнийския университет експериментира с провокативни форми на документално кино и визуализации на музикални откъси. Започва да проявява задълбочен интерес към антропологията и особено към работата на американския учен Джоузеф Кембъл, който проучва общата нишка, свързваща митовете у коренно различни култури.
ЕПИЧНАТА МУ БОРБА С ФИЛМОВАТА ИНДУСТРИЯ започва, след като Warner Brothers го принуждава да направи промени в свой ранен филм - "THX 1138". След това Universal Pictures настоява да преработи American Graffiti, което Лукас преживява като посегателство върху свободата му да твори. Заради тези случки той се научава да изисква пълен контрол върху работата си, точно както Чарли Чаплин и Уолт Дисни в най-добрите им дни.
Лукас предлага идеята за “Междузвездни войни” на няколко студиа, преди да бъде посрещнат благосклонно от 20th Century Fox.
В деня на първата прожекция на “Междузвездни войни” през 1977 заминава на почивка, за да не слуша негативните отзиви. Не очаквал първият филм от поредицата да стане хит, защото когато показал негова груба версия на колеги - включително Франсис Форд Копола и Брайън де Палма - те го сметнали за несполучлив (единствено Стивън Спилбърг видял потенциал в него). Въпреки че надхвърля бюджета и сроковете обаче, при излизането си филмът има огромен успех. Приходите му от прожекции в цял свят достигат 798 млн. долара, а акциите на 20th Century Fox скачат двойно.
Това е времето, в което Лукас прави един от най-мъдрите бизнес ходове в историята на Холивуд. Още преди излизането на филма той се споразумява с 20th Century Fox да задържи собствеността върху поредицата и правата върху търговските стоки с нейното име. "Мислех, че ще мога да пласирам няколко тениски и плакати на фенове, за да провокирам по-голям интерес към филма", спомня си Джордж. С годините обаче търговията с играчки, книги и всякакви други стоки с героите му създава основата на предприятие за милиарди.
Печалбите от поредицата дават възможност на Лукас да финансира изцяло следващите й епизоди и да запази по-големия дял от тях. Между 1977 и 2008 Lucasfilm произведе шест филма от поредицата, донесли общо 4.4 млрд. долара от кинопрожекции в цял свят.
Постепенно Lucasfilm се усъвършенства и в разработването на визуални ефекти, звуков дизайн, анимация и видеоигри. След неуспешен опит да намери студио за специални ефекти за “Междузвездни войни”, Лукас създава своя компания. Впоследствие Industrial Light & Magic осигурява компютърно генерирани динозаври, космически кораби и екшън герои за изключително успешни филми като “Аватар”, “Мисията невъзможна” и поредицата за Хари Потър и се превръща в най-печелившото поделение на бизнеса. До края на 1994 ILM създава специални ефекти за над 100 игрални филма, някои от които печелят "Оскар" за най-добри визуални ефекти и технически постижения. Именно от това студио тръгват и някои от днешните големи имена в този бранш.
ILM ЩЕ СПЕСТИ НА DISNEY МИЛИОНИ при производството на касови филми като "Карибски пирати" и "Отмъстителите". Около една трета от разходите за филми, чиито бюджети надхвърлят 200 млн. долара, отива за специални ефекти, пресмятат анализаторите. ILM има и други източници на приходи – именно тя осигурява ефектите в рекламите на марки като Coca-Cola и Budweiser.
“ILM е един от подценените аспекти на тази сделка”, смята анализаторът Тони Уибъл. Другият е Skywalker Sound – компанията на Лукас за звукопроизводство, която също се вля в империята на Disney. Общо двете компании са носители на 35 награди "Оскар".
Докато Lucasfilm продължава да печели, нейният създател постепенно се разграничава от традиционния Холивуд. През 1981 Джордж се отказва от членство в Академията за филмово изкуство и наука и в гилдията на режисьорите (след като е глобен заради нежеланието си да следва стандартна последователност на заглавията на епизодите), и започва да мести офисите си в ранчото Skywalker край Сан Франциско. По-късните му филми имат добри приходи, но не са така добре приети от зрителите.
След появата на втората трилогия ("Невидима заплаха", "Клонираните атакуват" и "Отмъщението на ситите") много от старите почитатели го упрекнаха, че се е поддал на комерсиалното и е осквернил собствената си героична приказка. Накрая раздразненият Лукас публично се закани да се пенсионира и да не снима повече касови филми, а да се върне към студентските си увлечения – включващи заснемането на филм за облаците в пустинята. След сделката с Disney той наистина може да се пенсионира – с 4 милиарда долара по-богат.
ЛУКАС В ЦИФРИ- Джордж Лукас получи половината от стойността на сделката в брой, а останалото – в акции. Така той стана вторият най-голям неинституционален инвеститор в Disney след тръста, създаден от покойния Стив Джобс
- През септември Forbes оцени състоянието на Лукас на 3.3 млрд. долара и го постави на 36-о място сред най-богатите знаменитости в света.
- Най-печелившият филм на Лукас, “Епизод 1: Невидима заплаха” от 1999, донесе от продадени билети над 1 млрд. долара и дори днес остава сред 10-те най-печеливши филми в историята.
* Текстът е публикуван в Bulgaria On Air THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 29 / 2012