10 романтични и недотам факти за Свети Валентин

1000 картички за Жулиета, рекордите на Durex и защо любовта излиза толкова скъпо на японците.

14.02.2013 | 16:45
10 романтични и недотам факти за Свети Валентин
10 романтични и недотам факти за Свети Валентин

Едни го чакат с нетърпение, а други – с нескрит ужас.

Свети Валентин е сред празниците, които предизвикват най-много разногласия. За всеки, който тръпне в очакване и е способен в продължение на месеци да планира изненада за любимия човек, ще се намери и един, който да повдигне презрително вежди и да обяви празника за корпоративен заговор на производителите на бонбони и сувенири.

Не се наемаме да отсъдим кой е прав – ще трябва сами да прецените за себе си. За да ви улесним, подбрахме 10 недотам известни факта за най-романтичния от празниците.

ОБИЧАИ. В Уелс една симпатична стара традиция устоява успешно на прилива от плюшени и пластмасови сърчица. На празника мъжете и до днес подаряват на жените ръчно изработени и украсени дървени лъжици. В миналото, когато дърводелството било престижен и печеливш занаят, родителите на девойката са преценявали по подаръка колко сръчен и перспективен е младежът. 

НАИСТИНА ЛЮБОВ. Макар и Шекспировата Жулиета да не е реална, най-известната любовна история в света се оказва вдъхновение за мнозина. Всяка година на 14 февруари в родната й Верона се получават над 1000 картички-валентинки, адресирани до нея. Ромео не е чак толкова търсен.

ПОГЛЕД В БЪДЕЩЕТО. Много хора се потискат, ако останат сами на празника. Други пък го използват в опити да предвидят с кого ще го изкарат следващата година. Според едно поверие ако жената види летяща червеношийка на Св. Валентин, ще се омъжи за моряк. Ако птицата е лястовица, ще има беден мъж, но ще живее много щастливо, а ако хвъркатото е кадънка, съпругът й ще е милионер. Не се споменават други видове, но за всеки случай избягвайте клетките на лешояда и гарвана в зоопарка. Ако пък намерите ръкавица, знайте, че другата е у бъдещата ви половинка.

КОНКУРЕНЦИЯ. Ако скъпото ви същество признае, че е купило подарък и за друг, не бързайте да го замеряте с най-близката чиния. Около 3% от хората купуват по нещо и на домашните си любимци - и дори им посвещават картички.

ТОЧНА ПРОГНОЗА. Броят на семената в ябълка, която изядете на Свети Валентин, показва колко деца ще имате. Екипът ни проведе съвестно проучване по въпроса, в хода на което бяха пожертвани килограм ябълки. Резултатите показват, че ако искате по-малко от шест хлапета, най-добре е да предпочетете прасковите.

ПЕЧЕЛИВШИТЕ. След продавачите на цветя и картички, най-голям повод за празник всъщност имат компаниите за презервативи. Според гиганта Durex продажбите около 14 февруари са с между 20 и 30% по-високи от всеки друг период в годината. Числата можеха и да са по-високи, но през март пък идва ред на значителния ръст в продажбата на тестове за бременност.

ЯПОНСКА РАБОТА. Жителите на Страната на изгряващото слънце често стават невинна жертва на рекламната индустрия, когато решат да възприемат западни празници. В резултат на могъща маркетингова кампания на шоколадовите фабрики, днес традицията повелява на 14 февруари жените задължително да зарадват любимия с кутия шоколадови бонбони. За още по-голямо удовлетворение на индустрията, мъжете са принудени да върнат жеста на 14 март, познат като Белия ден.

РЕАЛНОСТТА. Въпреки духовната извисеност на празника, не трябва да се пренебрегва и материалното. Според едно актуално изследване 53% от американките най-безмилостно биха зарязали любимия, ако се е разсеял и е забравил за подаръка им. Всъщност това май не се отнася само за тях.

ШОКОЛАДЪТ. Основателят на империята за лакомства Cadbury Ричард Кадбъри представя първата специална "валентинска" кутия бонбони през 1868. По това време американските лекари масово препоръчват шоколада като средство за лекуване на разбито сърце. Според някои второто е следствие на първото, но да не изпадаме в ненужен цинизъм.

LO-VE. Прословутият хипарски начин за изписване на думата, в който сричките са една под друга, е измислен от Робърт Индиана. Той е сред лидерите на арт поп движението в Ню Йорк през 60-те и 70-те години. През 1973 Държавната поща на САЩ слага надписа върху посветени на Свети Валентин пощенски марки и продава над 300 млн. от тях, на стойност 25 млн. долара. Индиана не получава и цент, понеже не се е сетил да запази авторски права върху дизайна. Но хипитата така или иначе са над тези неща.