БДЖ ще пусне в движение парен локомотив и три пътнически вагона на 17 и 18 октомври.
За първи път в движение ще бъде пуснат реновирания парен локомотив № 46.03, съобщават от пресцентъра на железницата. Парният локомотив ще бъде включен в съставите на влак, движещ се по маршрута София – Банкя – София в двата почивни дни. Влакът от София за Банкя ще тръгва от Централна гара София в 10:00 ч.
В обратното направление композицията с ретро локомотива ще заминава от гара Банкя в 12:00 ч.
Билети ще се продават предварително със задължителна резервация за седящи места. Цената на билета е 3.50 лв. в двете посоки с включено запазено място.
Децата до 7-годишна възраст пътуват безплатно, като възрастта им ще се удостоверява с акт за раждане или копие от него при закупуване на билети.
Децата на възраст до 10 години задължително пътуват с придружител, припомнят от БДЖ.
Продажбата на билети ще започне от 12 октомври на Централна жп гара в София или от жп бюрата за продажба на билети в столицата. Парният локомотив с експлоатационен № 46.03 е произведен през 1931 г. в Полската локомотивна фабрика „H. CEGIELSKI – POZNAN”, с фабричен № 203, тип Тт 1-6-2. Той е представител на най-мощните парни локомотиви в България, най-големите тендерни машини в Европа, първите и всъщност единствените у нас с две безребордни колооси в ходовата си част. Локомотив № 46.03 е уникално постижение в локомотивостроенето.
Всички локомотиви от серия 46.00, всеки от които за персонала в софийския район бе просто „баба Меца” – едно нарицателно, получено заради компактната им конструкция, не особено висока конструктивна скорост и голямата им сила, прекарват тежките товарни влакове през Владая и Разменна до замяната им с дизеловата тракция в периода 1967 – 1969 г.
Парен локомотив № 46.03 е със система „Zwilling”.
По време на своята работа като локомотивен огняр в депо София на този локомотив е работил поетът-революционер Никола Йонков Вапцаров.
Трудно може да се намери друга железопътна администрация, която да е използвала в продължение на 50 години без прекъсване такива тендерни локомотиви при условията на една редовна експлоатация. Експлоатационният живот на парен локомотив № 46.03 е около 44 години.