Светът се променя с невиждана скорост: демографски вълнения, нови технологии, все по-резки икономически цикли. Някои традиционни бизнеси загиват; други, пренебрегвани досега, излизат на преден план. Вложено в тях, скромното ви днешно евро може да се превърне в хиляда утре. Кои ще са новите златни кокошки? Трудно е да се каже, но е ясно поне в кои сектори ще се появят. Светът е гладен за информация, енергия и вечна младост, и готов да плати всичко, за да ги има.
ИНФОРМАЦИЯТА – НОВИЯТ ПЕТРОЛ. От зората на цивилизацията до 2003 човечеството натрупа 5 екзабайта (5 млрд. гигабайта) информация – колкото сега създаваме за 2 дни, каза неотдавна Ерик Шмит, директорът на Google. Всеки ден системата на Facebook обработва над 500 терабайта информация, а в Twitter се разменят около 340 млн. съобщения. Точно в тази минута в YouTube се качват 72 часа нови клипове, а в блоговете на WordPress се публикуват 350 нови статии.
Заформящото се информационно цунами се превръща във все по-важен икономически фактор наред с труда и капитала. Днес голяма част от информацията се изхвърля поради невъзможността такива обеми да бъдат обработвани по традиционните начини. Ако бъде използвана ефективно обаче, тя може да донесе стойност във всеки сектор. Според изследване на MGI ако един търговец използва информацията пълноценно, би могъл да увеличи печалбата си с над 60%, а ако американското здравеопазване приложи ефективно наличните данни, е в състояние да създаде над 300 млрд. долара стойност годишно. Секторът всъщност няма значение. През юни Ford Motor Company отвори лаборатория, която ще обработва данни, получени от над 4 млн. коли - чрез тях компанията ще усъвършенства качествата на продуктите си, безопасността, икономията на гориво и изхвърляните емисии.
И това е само началото. Според Digital Universe Study през следващото десетилетие броят на сървърите – виртуални и физически, в света ще се увеличи по 10, а обемът информация, управлявана от фирмени информационни центрове – по 50. Всяко късче информация ще бъде събрано, подредено, разпространено, съхранено и анализирано от един бързо еволюиращ сегмент от компании. Купищата данни ще трансформират цялата IT индустрия и ще създадат пред предприемачите възможности за печалби от порядъка на 300-500 млрд. долара. Инвеститорите са убедени, че тази инвестиция е точно толкова сериозна, колкото бяха технологиите, свързани с персоналния компютър, през 1981, и интернет технологиите през 1994.
ДОВИЖДАНЕ, КИТАЙ. В рамките на няколко месеца през 2012 компании от различни части на света обявиха, че смятат да изтеглят производствата си от Китай – част от тях се преместват към по-евтини дестинации (като тайванският производител на хардуер Foxconn, основен производствен партньор на Apple, който отива в Индонезия), а други се връщат у дома (като американският Caterpillar).
Нарасналите заплати, отдалечеността на пазарите и разходите за логистика са част от причините досегашната най-мощна страна в производството постепенно да губи конкурентното си предимство. От значение са и все по-големите надежди на американците, че производството е силата, която ще им помогне да се избавят от сериозните икономически проблеми.
Освен към Щатите, производството започва да се връща и към Европа. След като преди няколко години хиляди малки и средни германски фирми се преместиха в Китай, днес някои от тях се прибират, разочаровани от сблъсъка си с корупцията, лошия контрол на качеството, кражбите на интелектуална собственост, неясните регулации и скритите държавни субсидии.
Други изпробват стратегията “Китай+1” – задържат производството в Китай, но отварят завод и другаде, за да опознаят средата. Най-големият полски производител на велосипеди, скутери и мотоциклети Arkus and Romet Group пък пресметна, че няма смисъл да връща производството у дома, където заплатите са доста над китайските, но има изгода да произвежда компонентите в Китай и да ги изпраща за сглобяване в заводи в Украйна и Полша (по-близо до клиентите от Западна Европа, което пести транспортни разходи и улеснява сервизното обслужване).
ДА ЗАЛИЧИМ ГОДИНИТЕ. Ако някой днес ви обещава, че можете да забавите, спрете или отмените стареенето, най-вероятно се опитва да ви раздели с парите ви”, предупреждава професор Джей Олшански от Университета на Илинойс. Поколението на бейби бумърите обаче упорито отказва да приеме мисълта, че младостта не е вечна, и всячески се опитва да прикрие следите на отлитащите години. Според проучване на Global Industry Analysts те ще бъдат причината американският пазар на продукти против стареене да набъбне от 80 млрд. долара днес на 114 млрд. през 2015.
Във време на рецесия обаче козметичните операции, започващи от 10 000 долара, процедурите с хормон на растежа по 15 000 долара годишно и вълшебните кремове по 1500 долара, които стигат за цели 28 дни, не са най-популярният избор.
От друга страна медицинската козметика, обособила се като термин през 70-те години, днес е най-бързо разрастващият се сегмент в козметичния бранш. С появата на все по-информирани, богати и интересуващи се от външността си градски потребители, с напредъка на технологиите и откриването на нови съставки той обещава все по-розови перспективи пред инвеститорите. Неслучайно и Уорън Бъфет влезе в този бизнес. За потребителите това може да донесе само полза, защото присъствието на големи инвеститори ще даде мощен стимул на развойната дейност. И кой знае – скоро вечната младост може и да не бъде мисия невъзможна.
ЕНЕРГИЯ ЗА МАСИТЕ. Откакто Red Bull й даде криле през 90-те години, индустрията на енергизиращите продукти достигна продажби за милиарди долари – най-вече благодарение на младите потребители. Независимо дали трябва да будуват, за да завършат поредния отчет, да се подготвят за изпит или просто да останат свежи след бурно парти, те определено се интересуват от енергията. Цифрите го доказват – през 2011 приходите от най-големия сегмент – енергийни напитки и шотове, надхвърлиха 8 млрд. долара, отчитайки ръст от 124% в сравнение с 2006. Когато избират безалкохолно, 30% от американците признават, че са силно повлияни от това дали то повишава енергията им. И ако продажбите на храни и напитки като цяло в периода 2010-2015 се очаква да се увеличат със скромните 2.9%, ръстът в категорията на енергийните напитки ще е почти 9 на сто. Разбира се, благодарение и на липсата на регулаторен надзор, и на агресивния маркетинг.
Все по-търсени са и храните, обещаващи прилив на енергия. Бизнесът на сайта YouBar.com, където можете да поръчате енергийни блокчета с избрани от вас съставки и пропорции, се разраства впечатляващо - само през 2011 продажбите му са скочили със 100%, очакванията са те да се удвоят и през 2012-а. Идеята е на майка и син от Лос Анджелис, които от 2006 насам приготвят здравословни пакети с 13 блокчета, надписват ги специално за всеки клиент и ги изпращат до дома му.
СПАСЕНИЕ В ИНТЕРНЕТ. Какво ще кажете, ако освен лекарства лекарят ви изпише и рецепта с приложения и дигитални устройства? Перспективата се оказва напълно реална, като имаме предвид медицинските технологии, които се появяват все по-често напоследък – засега на американския пазар. Идеи като безконтактното приложение за биоданни Cardiio на цена 4.99 долара, което използва камерите на мобилните устройства, за да измерва пулса чрез светлина, отразена от лицето (промените съответстват на потока на кръвта под кожата), и подложката за обувки с Wi-Fi връзка, която може да улови наченките на язви по ходилата при диабетиците, звучат повече от обещаващо.
Днешната здравна система трябва да поставя грижата за пациента в ръцете на самия пациент, като му позволява да управлява активно здравето си, смята Андрю Томпсън – създател на компанията-новатор Proteus Digital Health. Тази система трябва да използва интернет - да не се включиш в мобилния интернет днес е все едно през XX в. да кажеш, че можеш да ръководиш болница без електричество, твърди той.
Неговата компания е създала сензор с размерите на песъчинка, който се поглъща и следи физиологичните и поведенческите данни от вътрешността на човешкото тяло, след което ги предава на друг сензор, прикрепен към кожата. Днес дигиталната медицина е там, където беше дигиталната търговия през 1997-1998 - вдига се много шум, излизат много нови неща, но никой не е съвсем сигурен как ще изглежда тя, пояснява Томпсън. След три до пет години обаче той прогнозира съществуването на десетина компании, които ще са значими играчи на този нов дигитален пазар.
БАНКОМАТ ЗА ВСИЧКО. Ако ви се е налагало да си тръгвате от купон в най-забавния момент заради неудобни високи обувки или да носите на гръб измъчената си приятелка, ще оцените гениалната идея на 28-годишния британски предприемач Мат Хоран. Благодарение на него вече е достатъчно да пуснете няколко монети в машинката пред нощния клуб, за да получите съвсем прилични пантофки в предпочитания цвят и модел и да продължите забавленията си. Обувките Rollasole с уникален дизайн се побират идеално и в най-малката дамска чанта и вървят в комплект с торбичка за многократна употреба, в която да отнесете захвърлените токчета у дома. Черни, златисти, сребристи и металическо розови – пантофките вече са основен дамски аксесоар на Острова. Само за 8 месеца продажбите им там скочиха с 600%, а отскоро идеята е пренесена и в САЩ.
Дори във време на криза вендинг индустрията процъфтява, тласкана от комбинацията тъчскрийн технология, възможност за електронно разплащане и уникален продукт. Нонстоп работещите машини вече продават всякакви стоки – от петдоларови произведения на изкуството до прясно откъснати цветя. Засега безспорен лидер е Япония, където през 2009 г. над 5.2 млн. автомата са събрали 65 млрд. долара от продадени стоки – от яйца до бръмбари-домашни любимци. Европейската вендинг индустрия, която се разви значително и включва 3.7 млн. машини с годишни продажби за 26 млрд. евро, се надява тази тенденция да се запази. Всъщност напълно възможно е тя да преживее своя истински бум в бъдеще – благодарение на изобретателността на поколението Y, свикнало да живее с технологиите и да получава всичко – на минутата.