Защо все още няма да си добавя НАП за приятел

Какво се случва с е-правителството, НАП /ОБНОВЕНА/

24.07.2015 | 10:53
Защо все още няма да си добавя НАП за приятел

За пореден път станахме свидетели как държавната администрация не използва съвременните средства за комуникация, а разкарва данъкоплатците и губи време и пари.

Данъчната администрация наскоро се похвали, че е напреднала много в електронното обслужване на гражданите.

Всеки може да сподели обаче случаи като този, от който става ясно, че:

  • 1. НАП не ползва и-мейл за връзка с гражданите;
  • 2. Не използва електронна система за съхраняване на документите си при работа с граждани;
  • 3. НАП има сайт - https://inetdec.nra.bg/, където можете да проверите някои неща. Но не можете да се оправите без лично посещение, чакане на опашка пред гише, съобразяване с работното време на служителките, изчакване да изровят нещо от папките и да ви подадат за подпис.

Ето как един данъкоплатец изгуби време в продължение на два дни, за да разбере, че трябва да отиде лично в НАП, за да получи надвзети пари /истинска случка/.

 

Ден първи

Получава се известие за препоръчано писмо /истинско, по пощата, с печати и подписи/. Не е ясно какво ще се получава. Всички пазят тайната.

Ден втори

Носи се известието в пощенския клон, за да се получи .. Писмо от НАП.

В него пише, че трябва да се явите лично в 7-дневен срок при служителката Емилия Х. в съответния офис на Агенцията във връзка с "АПВ № ххххххххх".

На посочения телефон му се обяснява рязко, че служителката е в отпуск и не дават информация. Какво е АПВ - не става ясно от писмото, питате Google.

Ден трети

Ходи се лично в НАП. Данъкоплатецът лично получава рязък отговор, че служителката Емилия Х. е в отпуск и никой не я замества.

За щастие се отзовава друга служителка, която след търсене в папките /истински папки/ установява следното:

Миналата година данъкоплатецът не е довнесъл 0,14лв. Има обаче да получава надвзети 160лв. Целта на привикването му е да се подпише, че е съгласен да му бъдат приспаднати тези 14 стотинки от сумата за възстановяване.

 

 

Потърсихме НАП по Skype. Наивният ни опит за контакт не предизвика реакция. Може би трябва да си го добавя за приятел?

Не се отказвам да ги попитам и търся други канали за електронна комуникация: пестя пари и време. Facebook.

НАП си има страничка във Фейсбук с 2 хиляди фенове и последна публикация от 15 април. Личното ми съобщение увисва. Няма нищо, и без това FB акаунтът им не е верифициран.

Туитър. Няма ги.

 

Ще бъдат потърсени лично, въпреки че ще отнеме време.

ОБНОВЕНА 14:45:

От НАП се свързаха с редакцията по телефона и обясниха, че агенцията е най-цифровизираното държавно учреждение и предлага най-много е-услуги, но не зависи от тях изискването на закона: и дори една стотинка да се наложи да ти прихванат или върнат, трябва да отидеш физически да го потвърдиш.

"Почти няма случай, в които гражданин да трябва да отиде в НАП, защото всичко, което му е необходимо - през подаване на всички видове декларации, данъчни и осигурителни плащания, може да се случи по интернет. Стандартният случай, когато се възстановят данъци на граждани, физически лица, се извършва проверка, дали този човек има неплатени дългове. Съвсем нормално е и законът предполага връщането на пари да става след като бъдат прихвани текущите задължения.

В тези случаи НАП издава документ, който се нарича Акт за прихващане и възстановяване, който трябва да бъде връчен лично, но това е в хипотезите, в които трябва да бъде прихванато едно задължение.

Какво означава това, че това задължение не е било внесено в срок, т.е човекът, който иска възстановяване е едновременно с това и длъжник към фиска.

И в този смисъл фактическата необходимост човека да подпише един документ не е от липсата на електронно управление или е услуга, а от простия факт, че просто не е внесъл своето задължение назад във времето.

В този случай нормативната регулация подкрепя тезата, че когато става въпрос за прихващане на стар дълг се изисква лично посещение и връчване на акта за прихващане и възстановяване" , обясни за телевизия Bulgaria ON AIR говорителят на НАП Росен Бъчваров.

Според разпоредбите от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, след като се извърши проверката от служителите на НАП и се установи, че има съответното гражданско лице име просрочено задължение се издава т.нар Акт за прихващане и възстановяване (АПВ).

В тези случаи служителите на НАП уведомяват конкретните лица по телефон, електронна поща, а ако не успят да се свържат и - по поща.  По-закон лицето е длъжно да се яви в офис на НАП. Това обаче се случва по-малко от 3% от случаите, уточняват от НАП.

Чуйте какво каза пред камерата ни Росен Бъчваров.