Системата за събиране на екотакси за рециклиране на излезли от употреба моторни превозни средства у нас е порочна, българите плащат най-високите екотакси в целия Европейски съюз, а парите от тях се усвояват в условия на непрозрачност и липса на обществен контрол.
За това алармират от Асоциацията на рециклиращата индустрия, съобщава Investor.bg, цитирайки информация на БНР. От организацията са изпратили писмо до министрите на икономиката и на околната среда, до вицепремиера Томислав Дончев и до парламентарната комисия по околна среда.
Екотаксата, която се заплаща в България за по-старите автомобили, е 250 лева, а за новите автомобили е наполовина. За сравнение – в много държави в Европа екотакси няма, коментира пред националното радио зам.-председателят на Асоциацията Явор Божанков.
Той посочи, че в Холандия, където такава такса се събира, тя възлиза на 40 до 60 евро.
Рециклиращите фирми вече са поставили пред българските институции въпроса защо има такава драстична разлика в размера на екотаксите у нас и в другите европейски страни.
"Това е въпрос, който многократно сме поставяли в лични срещи с представители на Министерството на околната среда и водите. Отговорът, който получаваме, е, че това се случва на пазарен принцип", обясни Божанков.
Той обясни, че годишно се събират около 60 млн. лева от такси за оползотворяване на стари автомобили, но не се знае как се разходват те.
Божанков допълни, че до 2012 година в България е имало 14 организации по оползотворяване на автомобили и таксата е варирала между 30 и 50 лева. След 2012 година при създаване на възможност за монопол таксата става 250 лева в рамките на няколко дни.
Явор Божанков каза още, че са подготвили пакет от законодателни промени, които биха довели до намаляване на размера на екотаксите.