Провериха над 1000 обекта: НАП посочи как мамят в зимните ни курорти

350 заведения, магазини и хотели в Банско, Разлог, Добринище, Баня, Боровец, Смолян и Пампорово не са отчитали приходите си коректно

26.02.2025 | 07:41 Редактор:
Нарушения са разкрити и в Боровец.
Нарушения са разкрити и в Боровец.

От 3 януари, когато стартира зимната контролна кампания, до момента НАП е проверила над 1000 търговски обекта, като контролните действия в планинските ни курорти ще продължат до края на сезона. 

Служителите на "Фискален контрол" са установили, че общо 350 заведения, магазини и хотели в Банско, Разлог, Добринище, Баня, Боровец, Смолян и Пампорово не са отчитали приходите си коректно. 

Нарушенията, които са разкрили фискалните инспектори, са: неиздаване на касови бележки, разминаване между маркираните на фискалното устройство суми и наличностите в касата, документи за продажба, неотговарящи на изискванията, както и погрешно начисляване на ДДС, което за ресторантьорите от 1 януари вече е 20%, а не 9%, както беше през последните няколко години. 

Заради констатираните нарушения, на 332 от търговците са издадени актове за установяване на нарушение, 36 предстои да бъдат санкционирани, а 44 от проверените търговски обекта подлежат на запечатване. 

В проверките се е включил и "таен клиент"

В рамките на контролната кампания данъчните инспектори са извършили т.нар. „явно наблюдение“, което означава, че те са се легитимирали и в продължение на няколко дни са присъствали в заведението или хотела. Така фискалните контрольори са проследили постъпленията, след което са ги сравнили с продажбите в предходни периоди. 

В проверките се е включил и "таен клиент", чрез който безспорно е установено, че част от търговците не издават документи за извършените продажби. В 176 от ресторантите проверяващите са констатирали некоректно отчитане на ДДС от 9% вместо 20%.  

В 49 от проверените търговски обекти на клиентите не е издадена касова бележка. Това е опит за избягване на изискванията за отчитане на продажбите, което е основание за налагане на санкция, включително „запечатване на обект“. 

В случай че потребител не получи фискален бон при заплащането на стока или услуга, има право да задържи плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Това е предвидено в Закона за ДДС и цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.

Гражданите могат да осъществяват контрол

Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. 

Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: infocenter@nra.bg.

Снимка: БГНЕС


2
3 rate up comment rate down comment 1
Трип
преди 4 седмици
А ревът търгашите от 20% ДДС 50% да им го направят. Когато им свалиха ДДСто те свалиха ли цените *** алчни. Сигнализирай за неуместен коментар
1
3 rate up comment rate down comment 0
martineos
преди 4 седмици
Това че се издава касова бележка не е гаранция за отчет пред НАП. Затова с приложението на НАП ние като потребители можем да проверяваме истинността на касовите бонове и да подаваме сигнали. Лесно е. Полезно е Сигнализирай за неуместен коментар