Втори ден българският кораб "Вежен" остава задържан от шведската Служба за сигурност, която води разследване за умишлена повреда в подводен оптичен кабел между Латвия и Швеция.
Подозира се, че българският плавателен съд е отговорен за повредата. На борда има 17 души екипаж, сред които осем българи, включително капитанът.
Провеждат се разпити и други следствени действия, съобщават лаконично от шведската прокуратура, без да оповестяват детайли по разследването. От ръководството на БМФ, чиято собственост е корабът, отрекоха да става въпрос за саботаж.
Но фактът, че "Вежен" е тръгнал от руско пристанище по маршрута си, подхранва съмненията.
"Няма как да кажем дали е саботаж, или не е. Ние не сме следствени органи. От това, което се препредава от екипажа и капитана към ръководството на БМФ и стига до нас, е възможно информацията да е изкривена, възможно е да има невярно тълкуване", каза капитан I ранг от запаса и член на Атлантическия съвет Васил Данов.
Има основания за съмнения
Все пак, макар и трудно, възможно е да настъпи подобна авария в морето, смята капитанът.
"В този модерен кораб са изнесени екрани, на които се вижда какво става. В този смисъл е много съмнителна информацията, която ни е поднесена от медиите и от ръководството на МВФ. Има основания за съмнения, месеци наред Русия извършва нападения до държави на НАТО", допълни той.
Сигурността в региона обсъдиха днес германският канцлер Олаф Шолц и датският премиер Мете Фредериксен.
"Виждаме руските хибридни атаки в Европа и в Балтийско море, война на агресия на Европейския континент и за съжаление, сега и сътрудничеството между Русия, Иран и Северна Корея. Трябва да засилим усилията си в Европа", заяви Фредериксен.
"НАТО започва специална операция "Baltic Sentry", с която ще подобрим защитата на Балтийско море и на критична инфраструктура по дъното на морето", поясни Шолц.
Вижте повече в репортажа на Кристина Цветкова.
Снимка: БГНЕС