"Шенген" с 37%, "дубайски шоколад" с 26 на сто и "санитарен кордон" с 24% от гласовете са знаковите думи и изрази за 2024-та за България. Така гласуваха хората в традиционното проучване на обществените нагласи "Думи на годината с "Как се пише?". След тях сред първите десет са "Гунди", която беше на косъм да влезе в челната тройка, "избори", "дезинформация", "безводие", "Тръмп", "Ново начало" и "Олимпиада".
Инициативата за пореден път откроява най-важните теми и сюжети през изминалата година, като се изследва езиковата употреба както сред хората, така и в медиите. Във финалния етап всеки можеше да даде вота си в анкета за три думи и изрази, които са белязали 2024-та, а медийният анализ отново е предоставен от системата за глобален медиен мониторинг Sensika. Любопитно е да се отбележи, че между двете класации има само две съвпадения – едната пресечна точка е името на американския президент Доналд Тръмп, което оглавява подредбата на най-популярните личности в медиите, а другата дума е "избори".
Думата победител "Шенген" ясно сигнализира за европейската ориентация на българите, които оценяват ползите от членството ни в ЕС, отбелязват организаторите на инициативата – д-р Павлина Върбанова, създателка на "Как се пише?", и Доротея Николова, учителка по български език и литература и журналистка. Тук можем да направим съпоставка с миналогодишния първенец – словосъчетанието "изкуствен интелект", което ни свърза с глобалните тенденции. "Санитарен кордон", обратно – показва обществото ни отвътре – разделителните линии и поляризацията, невъзможността да постигнем съгласие за развитието на страната ни, допълват те.
Снимка: БГНЕС