След пожара на Централна гара в София - как и от кого се охраняват влаковете?

Проблемът не е от днес, системен е, коментира д-р Людмил Иванов

02.01.2025 | 17:49 Редактор:

Софийска градска прокуратура е повдигнала обвинение на 27-годишен мъж за палежа във вагон на БДЖ на Централна гара - София, при който загинаха четирима души. Той е с наложена мярка от съда "задържане под стража", която не е окончателна и може да се обжалва, съобщиха от прокуратурата.

Задържаните за пожара на Централна гара са осъждани - единият 11 пъти, другият - три пъти. Според обвинението мъжът е запалил вагона, но не е искал да причини смъртта на хората в него. При разглеждането на искането за постоянен арест съдът е споделил доводите на прокурора, че са налице достатъчно доказателства, които водят до обосновано предположение за авторството на престъплението, за което е привлечен обвиняемият.

Мъжът е без постоянен адрес на територията на страната, води скитнически начин на живот и е многократно осъждан. Поради това съдът е приел, че е налице реална опасност той да се укрие, както и да извърши престъпление.

След трагедията в София се появиха множество въпроси как и от кого се охраняват влаковете. Според експерти трябва по-силен контрол.

"Проблемът не е от днес, системен е, много хора успяват да преспиват във вагоните, те основно са бездомници. Като форма за превенция това са повече камери, повече охрана и жандармерия, както и да се изведат бездомниците и да се настанят в центрове за настаняване", каза експертът по управление и цифровизация на железопътния транспорт д-р Людмил Иванов.

Гарите трябва да бъдат покрити с видеонаблюдение

"Тези врати не са били заключени. Проблемът е, че по всяко време на денонощието може да се стигне по всякакъв начин. Гарите трябва да бъдат покрити с видеонаблюдение, влаковете - също", подчерта транспортният експерт Варужан Апелян.

Пред нашата камера видяхме и съоръжение, с което могат да се отворят врати на вагони. 

"Това нещо струва 1,50 лв., можеш да отвориш и немските влакове с него", добави Апелян.

На същото мнение са и пътуващите с БДЖ.

"Това е станало, защото няма охрана, ако някой сложи чанта с взрив и влакът дойде, кой отговаря? Трябва да се стопанисва повече", коментира Славчо Петров.

"В английските железници има организация "Железопътните деца". Оказва се, че по гарите има много бездомни деца. Железниците заедно с неправителствени организации създават това и започват да се грижат за тях. След време те дори започват работа в железниците", посочи още Апелян.

От БДЖ отговориха, че са сключили договор с частна охранителна фирма

А от БДЖ отговориха, че са сключили договор с частна охранителна фирма, която има ангажимент за опазване на собствеността на дружеството във вагонни и локомотивни депа - общо 15 обекта, собственост на БДЖ.

"При композиране на гарите на влаковите състави се изпълнява действащата нормативна уредба за определяне на стратегическите обекти и дейности, които са от значение за националната сигурност. Железопътните възли – София, Пловдив, Варна, Русе и Горна Оряховица се охраняват с полицейски органи - Главна дирекция "Жандармерия, специални операции и борба с тероризма", гласи позицията. 

В позицията си от БДЖ допълват, че понятието железопътен възел обхваща - железопътните гари, коловозите в гарите, пероните и прилежащата инфраструктура.

Вижте повече в репортажа.

Снимка: БГНЕС