Хиляди се жалват на омбудсмана от липсата на ток и вода

Сериозен е броят на жалбите срещу фирми за бързи кредити

30.12.2024 | 10:47 Редактор:
За поредна година проблемите със здравните права продължават.
За поредна година проблемите със здравните права продължават.

Над 12 500 жалби на граждани и организации за нарушени права са постъпили до омбудсмана през 2024 година.

Най-много оплаквания по традиция са в сектор "Права на потребителите" - над 4 700 броя, като повече от половината сигнализират за проблеми с електроснабдяването и предоставянето на ВиК услуги, най-често свързани с прекъсване на електрозахранването, режим на водата, изобщо липса на такава или несъразмерно високата ѝ цена за сметка на качеството.

От офиса на обществения защитник припомнят, че през ноември тази година институцията остро възрази срещу планираното с 3,87% средно увеличение на цената на водата от 1 януари 2025 г. Позицията на експертите на институцията е, че това е несправедливо като се има предвид кризата във водоснабдяването в 23 области в страната. На 6 декември т.г. е изпратено и становище по проекта за нов ВиК закон, в което за пореден път институцията настоява за бърза и ясна процедура за прилагане на по-ниска цена на водата, когато тя не отговаря на нормативните изисквания за качество.

Освен това, сред предложенията са и да се въведат мерки за подпомагане на уязвимите групи граждани, да се гарантира ефективен контрол върху дейността на ВиК операторите и да се определи социалната поносимост на цената на ВиК, съобразно доходите на домакинствата. Дали предложенията на националния защитник ще бъдат взети предвид зависи от депутатите, когато законът влезе за разглеждане в Народното събрание.

Работодатели не изплащат заплати

Сериозен е и броят на жалбите срещу банки и най-вече срещу фирми за бързи кредити - над 350, като най-често те са свързани с високи такси за обслужване, прекомерни лихви и неравноправни клаузи. Между два и три пъти нараства размерът на взетата сума на дълга, докато се подпише договора от потребителя. Изследване на проблема от експертите на институцията сочи, че неравноправните клаузи в договорите, които достигат до съда, се обявяват за нищожни и се отменят, но не всеки договор обаче стига до съда.

Проблемът с бързите кредити не е изолиран, не е самостоятелен. Той е свързан с проблема с колекторските фирми и трябва да бъде разглеждан в пакет със Закона за несъстоятелността на физическите лица, т.нар. закон за вечния длъжник. Той предстои да бъде гласуван, след като преди месец бе внесен от Министерския съвет в парламента.

Сравнително висок е делът от постъпили жалби, искания и сигнали от работници или служители, свързани с неизплащане на трудови възнаграждения и обезщетения. След намесата на омбудсмана и по негова инициатива се извършва проверка от контролните органи на Инспекцията по труда и след прилагане на съответните принудителни административни мерки се постига изплащане на задължението от работодателя към работниците. 

За поредна година проблемите със здравните права продължават да са акцент в дейността на институцията на националния правозащитник - гражданите се оплакват от затруднен достъп до първична извънболнична медицинска помощ в малки, отдалечени и труднодостъпни населени места, които не се посещават от общопрактикуващ лекар; затруднен достъп до спешна медицинска помощ, включително случаи на забавяне; затруднен достъп до медицински изделия и подкрепа за хората с редки заболявания.

Условията за пациентите в държавните психиатрични болници

За съжаление, въпреки направените промени в нормативната база, броят на жалбите, свързани с нарушени права на хората с увреждания остава традиционно висок - над 800 за цялата 2024 г. Основните са свързани с проблемите при извършването на медицинската експертиза на хората с увреждания и значителното забавяне при насрочване на дати за освидетелстване/преосвидетелстване и за издаване на ТЕЛК и НЕЛК решения. Продължават и проблемите с достъпност на средата за хората с увреждания, както и във връзка с условията за разкриване и ползване на социални услуги.

Дейността на омбудсмана като национален превантивен механизъм и през 2024 г. беше фокусирана върху подобряване на условията в местата за задържане. Проведени са 32 проверки, а общо над 660 жалби във връзка с нарушени основни права и свободи са отправени до институцията през изминалата година.

Специфичен фокус през годината бе поставен отново върху условията в държавните психиатрични болници, отново по повод на инцидент със загинал пациент. Институцията на омбудсмана още от 2014 г. алармира в своите годишни доклади като НПМ за проблемите с финансирането на държавната психиатрична помощ и изпълнението на медицинските стандарти.

Компетентните институции продължават да са длъжници в намирането на трайно решение на сериозните проблеми, свързани с лошата материално-техническа база и кадровото обезпечаване на психиатричната грижа. Институцията на омбудсмана неизменно сигнализира, че тези проблеми пряко засягат и нарушават правата както на пациентите, настанени в тези институции, така и на работещите в тях.

Снимка: Димитър Кьосемарлиев/ Bulgaria ON AIR