Комисията за защита на потребителите приключи втория етап от проверката на индивидуалните договори и общите условия на фирмите за бързи кредити. В рамките на проверката бяха разгледани над 140 броя индивидуални договори и общи условия, съдържащи над 16 000 бр. клаузи, от които по решение на Комисията 943 бр. клаузи бяха обявени за неравноправни. Анaлизът сочи, че най-често ползваните в сектора неравноправни клаузи са свързани с:
- такси и комисионни;
- обезщетения за просрочие и забава;
- неустойки за неизпълнение;
- разваляне на договора и обявяване на предсрочна изискуемост;
- обезпечения;
- превалутиране и валутен риск;
- доказателствена тежест;
- преддоговорна информация;
При повторния преглед е установено, че препоръките на КЗП са изпълнени над 80% или посочено с реални цифри - от общо установените 943 неравноправни клаузи дружествата са отстранили 821 броя неравноправни клаузи. За останалите 122 бр. неравноправни клаузи, които не са отстранени, КЗП стартира процедура за завеждането на колективни искове.
Към настоящия момент КЗП няма възможност да разгласява информацията за имената на фирмите, които са се съобразили с нейните препоръки, както и на останалите фирми, срещу които ще бъдат заведени колективни искове. Начинът на разгласяването на исковете и средствата, чрез които това ще бъде сторено ще бъдат определени от компетентния български съд, след образуването на съдебните производства.
Паралелно с разглеждането на неравноправните клаузи, КЗП продължава да извършва проверки за спазване на потребителското законодателство от страна на небанковите финансови институции. Дотук като резултат от проверките са установени над 40 бр. нелоялни търговски практики. За преустановяването на всяка една от тях от председателят на КЗП са издадени 40 броя заповеди за забрана с допуснато предварително изпълнение.
Към днешна дата от общо 40-те заповеди, 25 са връчени, а останалите 15 са в процес на връчване.
От 25 връчени заповеди, 13 заповеди са влезли в сила, 5 от заповедите са обжалвани, а за останалите 7 заповеди все още не са изтекли срокове за обжалване.
Най-честите нелоялни търговски практики, които КЗП установи в сектора са свързани с:
- премълчаване и/или предоставяне на невярна информация в СЕФ;
- предоставяне на невярна или неясна информация за размера на ГПР;
- несвоевременно предоставяне на съществена информация относно кредита;
КЗП допълнително ще информира потребителите относно развитието на производствата по издадените заповеди.
За всяка от нелоялните търговски практики са предприети действия и за налагането на съответните имуществени санкции на дружествата – нарушители.
Снимка: Pexels