Комисията за защита на потребителите (КЗП) извърши за близо месец 400 проверки на големи интернет сайтове и търговски обекти по повод кампанията Черен петък. Установени са нарушения в 6% от тях. Цифрите показват спад в процента на нарушенията спрямо миналата година.
КЗП организира през предходните месеци редица събития с други институции. Установените до момента нарушения основно са свързани с неправилно обявени намаления. Търговците изчисляват процента на намаление не от най-ниската цена на стоката през последните 30 дни преди намалението, както ги задължава законът, а от някаква, неизвестно как определена цена.
Също така търговците означават процент намаление, което се отразява на касата, без да има каквато и да било друга информация за потребителя за новата цена. Констатирани са и случаи, при които търговците обявяват намаление, като обявяват и срока, като формално спазват закона. След изтичане на обявения срок, вместо да се коригират цените на стоките в намаление, търговците променят само датите на намалението.
Реален пример от проверките на КЗП
Посочена е цена на стока, неизвестно как изчислена, в размер на 539 лв. За "Черен петък" стоката е намалена на 349 лв. Най-ниска цена през последните 30 дни, от която според закона следва да се прави намалението, е 399 лв. Реалното намаление е 13%, но на сайта е обявено -35%. По този начин потребителите се заблуждават, че намалението е по-голямо от реалното, като целта на търговеца е стоката да им се стори по-привлекателна за покупка на база на предоставената им заблуждаваща информация.
За подобни нарушения българските търговци могат да бъдат санкционирани с имуществена санкция до 5000 лв. Срещу търговците, които извършват дейността си от други държави членки на ЕС, КЗП не може да предприеме директно действия. В тези случаи Комисията търси съдействие от контролните органи на съответната страна, които да вземат отношение по случая.
В хода на проверките за "Черен петък" тази година са установени нарушения на едни от най-големите европейски онлайн търговци. КЗП вече е уведомила органите за защита на потребителите в техните държави за предприемане на предвидените в закона действия.
Снимка: БГНЕС