От днес влиза в сила забраната стари коли да минават през центъра на София.
Намираме Румен в пункт за Годишен технически преглед. Проследяваме процеса, чрез който автомобилът му ще получи пълен комплект проверка и стикер с екогрупата, която получава.
Румен е от щастливците, чийто автомобил няма да бъде засегнат от забраната за стари коли в т.нар. "малък ринг", който включва карето между булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Скобелев", "Опълченска" и "Сливница". Въпреки това, той предпочита градския транспорт.
"Предпочитам да използвам градския транспорт за придвижване в центъра, защото паркирането там е трудно. Смятам че транспортът в София е доста добре развит", сподели Румен.
Не на това мнение е обаче Николай Чобанов. Автомобилът е на бензин и е регистриран преди 1998. И така ще му се наложи да ходи на работа в центъра с градски транспорт.
"Автомобилите са много по-удобни, с градския транспорт става двойно повече времето, за да стигна до работа и се чака дълго за него", мотивира се Николай.
Написаната категория в талона на автомобила ни е различна от тази, която се определя при техническия преглед. От проверката на вредните вещества и отработените газове зависи дали колата ще бъде допусната в малкия ринг.
"Всеки един, който е преминал ГТП и е заверен, получава еко стикер. Той се лепи долу в ляво на предното стъкло. На този стикер е написана коя е екогрупата", обясни Малинка Бондаренко от Съюз на българските автомобилисти.
Има изключения за собствениците, които живеят в района, както и за хората със специални потребности.
"В периферията на "малкия ринг" са монтирани камери, които автоматично засичат автомобилите, прави се връзка със специализиран софтуер, който автоматично засича и се определя екогрупата на автомобила и неговата собственост", каза директорът на "Климат, енергия и въздух" към СО Румяна Гълъбова.
Забраната влезе минала година, но на практика нямаше нито един глобен. Толерансът вече приключва и глобите от днес ще започват от 50 лева.
Вижте повече в репортажа на Алекс Христов.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)